Vil ha fiskeforedlingen til Norge
Mange av de 20.000 arbeidsplassene i EU som baseres på foredling av norsk sjømat kan flyttes hjem, mener fiskeindustrien. Fisk som fanges på norske kvoter bør leveres og produseres i Norge. Også de 200.000 tonn med fiskeavskjær som kastes i havet må tas på land for å utvikle næringen, øke verdiskapingen og skape flere arbeidsplasser, skriver Sjømat Norge.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Før valgkampen er kommet helt i gang, ber fagbevegelsen og arbeidsgiverne i sjømatnæringen om dette i et felles brev til de politiske partiene. De ber politikerne få øynene opp for de store mulighetene i sjømatnæringen, skriver Sjømat Norge i en pressemelding.
– En åpenbar oppgave for våre folkevalgte er å stanse lekkasjen av verdifullt fiskeråstoff slik at vi kan bearbeide og skape flere arbeidsplasser her hjemme, sier forbundsleder Jan-Egil Pedersen i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN).
– Vi peker på flere områder som politikerne må ta mer på alvor. Én konkret sak å gripe fatt i er å sørge for at fisk fra norske kvoter levers til norsk industri. En annen er å sørge for å stanse råstofflekkasjen som skjer ved at mange tusen tonn med fiskehoder og slog går tapt fordi de kastes på havet. I sum er dette råstoffmengder som kan skape flere hundre arbeidsplasser her til lands, mener Pedersen.
LO-forbundet NNN står bak brevet sammen med Fellesforbundet, Industri Energi og arbeidsgiverorganisasjonen Sjømat Norge.
– Norge er et godt land å bo og leve i, men det er ingen selvfølge at det forblir slik og at alt ordner seg av seg selv. Tenk bare på at 95 prosent av norsk sjømat selges til utlandet. Norsk arbeidsliv er helt avhengig av at norske bedrifter har god tilgang til markedene, sier nestleder Frode Alfheim i Industri Energi.
Det handler både om gode handelsavtaler med lave tollsatser for norsk fisk, men også gode transportløsninger særlig til Europa.
– Det sies at ingen har det så travelt som en død fisk!
– Tonnevis med fisk skal fraktes til markedene i Europa og andre steder. Vi trenger derfor effektive transportløsninger på vei, bane og båt. Satsningen på samferdsel handler ikke bare om transport av personer, men at norsk industri rundt omkring i vårt langstrakte land må ha gode og kostnadseffektive transportløsninger for å få sine produkter ut til markedene, understreker leder Jørn Eggum i Fellesforbundet.
Sammen med fagbevegelsen er arbeidsgiverne opptatt av at politikerne i større grad må legge til rette for en helhetlig utvikling og forutsigbarhet for en næring som blir stadig viktigere for landet.
Administrerende direktør Geir Ove Ystmark i Sjømat Norge sier dette gjelder både fiskeri- og havbruksnæringen, men også den nye bioøkonomien – bedrifter som høster nye arter fra havet, utnytter restråstoff og biprodukter, dyrker tang og tare til havs og alger på land. Norsk bioøkonomi er spådd et enormt potensial.