Lofoten satser i Sverige
Etter mange år som markedsleder i det norske dagligvaremarkedet, satser sjømat-produsenten Lofoten i Sverige. Og det gjør de ved å sende en av sine egne på frierferd over grensa.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Selskapet har gjennom 21 år opparbeidet seg en sterk posisjon innen foredlet sjømat i det norske dagligvare- og storhusholdningsmarkedet. Men mens nordmenn har lange tradisjoner for å spise fiskekaker og fiskeburgere, er dette et relativt ukjent sjømat-alternativ i Sverige. Det er derfor et svært spennende, men også et utfordrende stykke arbeid vi har foran oss når vi nå skal selge oss inn til svenske forbrukere, forteller administrerende direktør i Lofotprodukt, Sigvald Rist, i en pressemelding.
I Norge er sjømatleverandøren kjent for sine sjømatprodukter som bærer merkenavnet «Lofoten». Navnet er ikke bare navnet på stedet hvor produsenten har sitt hovedsete. Det er også navnet på øygruppen som gjennom tusener av år har vært kjent for sine store fiskerier og mektige natur.
- Gjennom merkenavnet vårt er vi stolte bærere av mange generasjoners kunnskap og tradisjon tilknyttet foredling av fisk. Dette er kunnskap som vi har tuftet vår virksomhet og våre resepter på; Vi baserer produktene på de beste råvarene, naturlige ingredienser og tradisjonsrike produksjonsmetoder som gjør at vi bevarer den gode smaken helt fra havet og til middagsbordet, forteller Rist.
Gir produktene makeover
Og Lofoten fremkommer også tydelig på produktene som skal selges i Sverige. De utvalgte produktene selges allerede i Norge, men kommer i egen Lofoten-inspirert drakt i Sverige.
- Vi ønsket å tydeliggjøre produktenes opprinnelse enda bedre når vi skal selge dem i Sverige, og har derfor gitt dem en liten «make-over» før de passerer grensen. Nå kommer de med svensk tekst, og vakre bilder fra Lofoten, forteller Rist.
Lofotprodukts satsning i Sverige skjer etter lengre tids vurderinger og sonderinger, i følge produsenten. Og et viktig innpass i det svenske dagligvaremarkedet er allerede på plass; Ica Sverige gav før jul klarsignal for salg av fire av Lofotens produkter i Icas butikker nasjonalt.
- I fjor gjennomførte vi flere markedsundersøkelser kombinert med utdeling av smaksprøver i Stockholmsområdet. Her oppdaget vi at det er større ulikheter mellom svensk og norsk mattradisjon tilknyttet våre produktkategorier enn vi var klar over på forhånd. Mange visste rett og slett ikke hvordan produktene våre skulle serveres. Men vi oppdaget også at ved riktig innsalg og presentasjon av produktene, så satte våre svenske naboer stor pris på produktene våre. Vi har derfor tro på at vi kan lykkes i dette markedet, forteller Rist.
Selskapets egne
Nå gjenstår det å få den enkelte kjøpmann i Ica-kjeden til å bestille inn produktene, samt å overbevise den svenske forbruker. Den jobben er det en av Lofotens egne som har fått. I forrige uke la «fiskekakeselger» og lofoting Bjørn Håkon Liland ut på kjøretur fra Lofoten mot bedriftens nye salgskontor i Stockholm. Langs veien skal han besøke både små og store Ica-butikker, for å presentere nyhetene.
- Målet er å ha en lokal salgsstyrke med utgangspunkt i Stockholm på sikt, og vi starter allerede nå med å rekruttere lokale demokokker. Men ingen kan bedriften og sjømat fra Lofoten så godt som vår egen Bjørn Håkon Liland, og han har derfor fått jobben med å etablere salgsvirksomheten vår her. Vi håper og tror at svenskene faller for sjømat fra Lofoten i møte med en ekte Lofoting, avslutter Rist.
Produkter som er tatt inn i Icas Sortiment:
1. Lofoten Fiskburgare (Lofoten fiskeburger med 86 % fisk. Torsk og sei)
2. Lofoten Laxburgare (Lofoten fiskeburger med 86 % fisk. Laks og vårløk)
3. Enrisrökt laks, tjocka skivor (Lofoten einerrøkt laks i tykke skiver)
4. Enrisrökt laks, tunna skivor (Lofoten einerrøkt laks i skiver)
Fakta om Lofotprodukt AS:
• Forretningsvirksomhet er videreforedling og salg av sjømat.
• Merkevarer: Lofoten, Madam Bergen
• Hovedkontor og fabrikk på Leknes i Vestvågøy kommune i Lofoten.
• Har også produksjonsanlegg i Bergen, samt salgs- og markedskontor i Oslo.
• Etablert i 1994, og har 150 ansatte
• Omsetning 2015: 360 millioner kroner
• Ble av NHO kåret til «Årets mat- og drikkeprodusent» i 2013
• Inngår som del av det nordiske sjømatkonsernet Insula AS