Tore Samuelsen er fiskekvalitetssjef hos Seaborn AS og sier han blir glad av laks med fin farge.Foto: Ole Andreas Drønen

Eksklusivitet er gull

Seaborn AS omsatte i fjor for 4,4 milliarder og satser hardt på eksklusivt marked.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Seaborn,  som selger fisk til over 60 land globalt, har en økning i omsetningen på svimlende 516 millioner kroner fra 2016, der omsetningen var 3,8 milliarder.

De har en egenkapitalandel på 18,7% og konsernet hadde et overskudd for 2017 etter skatt på 28 millioner kroner.

Tore Samuelsen, fiskekvalitetssjef hos Seaborn, snakket under Lofotseminaret om viktigheten av den visuelle presentasjonen av fisken.

- Røykerier som kun lagde røykte produkter før lager i dag sushi-ingredienser som de selger ute i markedet. Vi har et skifte med fokus vekk fra en hel fiskekasse til en filèt som må være visuelt fin for sluttforbruker. Den må appellere, sier han.

Samuelsen forteller videre at opphav har stor betydning for pris.

- Markedet priser laks fra ulike land forskjellig. Norge ligger greit på pris, men vi ser at skotsk og færøysk laks ligger høyere i pris. 

Seaborn

  • Seaborn ble etablert i 2001 og har i dag 38 ansatte.
  • Selskapet har kontorer i Bergen, Sverige og USA
  • Seaborn sine oppdrettere er lokalisert fra sør til nord, fordelt på 4 regioner av Norge og sikrer tilførsel 52 uker i året.
  • Hovedproduksjon på Vestlandet og Nord-Norge.
  • Strategiske mål i 2020 er 100 000 tonn sløyd laks, ørret og kvitfisk. Av dette er 30 000 tonn til egen VAP produksjon.

Satser på premium-segment

Seaborn har siden starten jobbet tett gjennom samarbeid med oppdrettere og nøkkelpersoner i markedet hvor det har vært særlig fokus på kvalitet og visuell presentasjon.

- Seaborn har lykkes med oppdretterne i å utvikle et konsept som holder høy kvalitet, og som våre kunder er villige til å betale en høyere pris for, forteller Samuelsen.

Han påpeker at det er viktig å beholde det unike ved produktet.

- For å forsvare en premium pris må vi kunne tilby dette produktet over tid, gjennom hele året. Vi må også ha kontroll på volum, tilbud og markedet. Dersom det er for mange tilbydere kan vi miste det unike og eksklusive, og havne i en situasjon der vi konkurrerer mot oss selv.

Ekslusivitet og langsiktighet er nøkkelen til suksess, hvor Seaborn må eie dette 100 %.

Selskapet har gjennom oppdretterne, et tett samarbeid og fôr-regime med Polarfeed.  Her har man egne dedikerte oppdrettere, som gjør en kvalitetsoppfølging av fisken i produksjonen gjennom hele sjøfasen.

- Det er en filèt med høy kvalitet og jevn farge. Det er god tekstur og kontroll i alle ledd på pakkeriet. Dette gjør at vi får en bedre kontroll med fisken, som igjen gir en økt inntjening for oppdrettere, oppsummerer Samuelsen.

Fiskekvalitetssjefen forteller at konseptet med «branding» gir et styrket samarbeid mellom oppdrettere og kundene.

- Dette blir verdsatt av kundene. De er fornøyd med farge og tekstur, de får også et bedre utbytte av fisken.

Når det gjelder markedspotensial, ser vi for oss at mellom 10-20% av produksjonen i Norge kan gå mot slike segmenter hvor kundene er villige til å betale for bedre opplevd kvalitet.  

Da snakker vi fort om kanskje en milliard kroner i ekstra inntjening på samme volum fisk, legger han til med et smil.