Alf-Helge Aarskog forklarer hvorfor Marine Harvest bytter navn til Mowi. Foto: Fishfarmingexpert.

Investerer tungt i Mowi-navnet

Marine Harvest lanserte Mowi-navnet under en tilstelning i Edinburgh i går. Der fortalte de mer om hva de tenker å legge i merkevaren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Konsernsjef Alf-Helge Aarskog fortalte de har besluttet å gå “all-inn” og at de vil investere 35 millioner euro i merkevaren de neste to årene, og har samtidig som mål å tjene 1 milliard euro i merkevareomsetning innen 2025.

Mowi har alltid vært navnet på Marine Harvest sin stamfisk, men fisken som heretter skal selges under dette navnet vil ha høyere omega-3 innhold og en rødere farge.

Tanken er også at den skal appellere til milenniumsgenerasjonen som er over gjennomsittet opptatt av helse og bærekraft når det kommer til mat. Fisken skal komme fra spesielt utvalgte stammer, får spesielt fôr komme fra spesielle Mowi-anlegg.

- Laksens fremtid er Mowi. Du kan uttale det akkurat slik du vil. Dette navnet vil fungere, og det er kort, sa Aarskog videre.

Mowi-fakta

  • Merkevarens skal lanseres i to ennå ikke navngitte Europeiske steder i første halvdel av 2019.
  • Fra 2020 vil det være en videre kontinuerlig lansering i Europe, Nord-Amerika og Asia.
  • Merkevaren vil omfatte også økologisk laks, men ikke alt av selskapets økologiske laks vil hete Mowi.
  • Merkevarestrategien vil basere seg på begreper som helse, åpenhet og nytelse.
  • Mowi-laks skal ha økte nivå av omega-3.
  • Om Marine Harvest skal skifte navn til Mowi fra 1. januar må godkjennes av eierne først.

Høyere pris

Ola Brattvoll, som er konsernsjef for Marine Harvests salgs- og markedsføringssegment, sa at selskapet ikke har til hensikt å erstatte alle sine merker med “Mowi”, men at denne spesielle produktlinjen vil gjøre det mulig for selskapet å oppnå en høyere pris på markedet.

Han sa at de med Mowi-merket kan svare på spørsmål fra forbrukere på en måte som deres andre merker ikke kan gjøre.

Laksen vil merkes med QR-koder som kan skannes med en mobiltelefon for å gi en rekke opplysninger om produktet, og det vil bli fremmet ved hjelp av sosiale medier, andre digitale kanalser så vel som tradisjonelle metoder. Kampanjen vil være en stor del av utgiften på 35 millioner euro.

Les mer om lanseringen på Kyst.no sitt søsternettsted Fishfarmingexpert.

Les også: