Oddvar Husby og Thomas Brevik. Foto: Maritech

Maritech kjøper Sea Data Center

Maritech har kjøpt det islandske selskapet Sea Data Center, også kjent som "Bloomberg" for sjømat.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sea Data Center er en leverandør av globale markedsdata og analyser for fiskeri og havbruk. Maritech har vært inne i selskapet som majoritetseier siden 2019, dette var også starten på et strategisk partnerskap innen data science og markedsinnsikt. Etter 2,5 år med tett samarbeid har Maritech Systems nå kjøpt 100 % av aksjene og integrerer Sea Data Center-tjenestene i Maritech-porteføljen. 

- Gjennom oppkjøpet styrker vi oss ytterligere innen markedsdata og benchmarking-verktøy, forteller Oddvar Husby, VP Data Science, Maritech.

- Verktøyene og rapportene, eksempelvis for hvitfisk- og laksemarkedet, gjør at man enkelt kan sammenligne de siste trendene og prisene mot sine egne data. Dette er verdifull innsikt som både kan gi økt lønnsomhet, bedre beslutningsprosesser og et helhetsbilde av både pris- og markedsutvikling.

Nye muligheter

Husby sier han spesielt vil trekke frem de unike dataene Maritech nå får fullt eierskap til, som gjelder villfangst i Atlanterhavet. Nå jobber selskapet med hvordan disse dataene kan brukes enda bedre for å styrke kundenes konkurransekraft.

Thomas Brevik, CFO i Maritech, bekrefter at oppkjøpet representerer nye muligheter for både Maritech og kundene.

- Helt fra starten har vi sett på Sea Data Center som et veldig interessant selskap med kompetanse og innsikt vi gjerne vil bygge videre på, sier han.

- Data Science er et av de viktigste fokusområdene våre, og har i flere år vært en av de største teknologiske trendene i verden, i alle bransjer og geografier. Oppkjøpet av Sea Data Center er et viktig strategisk valg for oss, som vil styrke tilbudet vårt og gjøre oss til en unik leverandør av innsikt til sjømatnæringen.