«Nøtte» i arbeid hos Måsøval Fiskeoppdrett
«Nøtte» er Måsøvals nye lokalitetsfartøy, og skal operere på selskapets lokaliteter ved Frøya i Sør-Trøndelag.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er bygget av Vard Aukra og designet av Tomra Engineering, og er en typisk arbeidsbåt. Den ble fredag 11. august overlevert til oppdrettsselskapet. Fartøyet måler 15 x 8 meter og er utrustet for sikker, allsidig og effektiv jobbing.
Torgeir Epsnes er skipper og driftsleder på den nye Måsøval båten, og sier til kyst.no at fartøyet skal i drift førstkommende torsdag.
- Vi skal blant annet med «Nøtte» utføre avlusingsarbeid, sier Epsnes.
Han påpeker at fartøyet ikke er tilknyttet en spesifikk lokalitet, og skal brukes der det er behov.
Kan frakte 80 tonn ensilasje
Fartøyet har stor beredskaps-kapasitet for pumping/kverning av død fisk, og skal kunne frakte hele 70 tonn ferdig ensilasje til mottak ved en krisesituasjon. Det er 5 ensilasjetanker om bord, med egen grovkvern og fjernstyrt rørsystem for lossing.
«Nøtte» har diesel-elektrisk fremdriftssystem med en bollard pull (slepekraft) på 11 tonn, og har en innredning til 4 personer.
Den er også utrustet med en dekkskran til 50 tonn/meter, 4 capstaner og en 15 tonns vinsj.
Båten har også generatorer med 200 kw hver og er utstyrt med Finnøy gir og propell.
Nøtte og nøtteliten
Det var verftet som gav båten navnet.
- Vard Aukra som bygde båten måtte gi den et produksjonsnavn og gav den da navnet «Nøtte. Dette navnet ville vi enkelt og greit fortsette med. Vi har også fått en mindre gummibåt fastmontert på toppen av båten, som vi har gitt navnet «Nøtteliten», forteller skipperen med et smil.
Lars Måsøval, eier i Måsøval Fiskeoppdrett er svært fornøyd med samarbeidet mellom Måsøval og VARD, opplyser verftet i en pressemelding.
- Det er viktig for oss å investere i verktøy som løser våre kompliserte oppgaver på en mest mulig driftssikker og miljøvennlig måte. Vi må ha effektive og brukervennlige løsninger, som bidrar til at våre ansatte kan øke sitt fokus på god fiskehelse, sikkerhet og vekst. Dette er tredje servicebåten vi har bygget ved Vard Aukra, og jeg er godt fornøyd med hva vi i fellesskap har fått til.