Døpte nytt avlusningsfartøy
Fartøyet VOLT Processor, som kan avluse med både varmt og kaldt vann, er døpt i Ålesund.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten ble levert nybygget fra Holland av DAMEN 10. mai, og gikk deretter direkte til Optimar på Valderøy for å utrustes med to Optilice 4 XL avlusningssystem.
Fartøyet er 499 bruttotonn og 43 meter langt. Daglig leder Even Toreson Remøy i VOLT Service AS, som eier båten, er svært fornøyd med å få den hjem.
- Vi regner med at det skal være i drift i midten av juni. Kanskje før, sier han til Kyst.no.
Avluser på kaldt og varmt vann
Avlusingskapasiteten med 2 linjer er oppgitt til 200 tonn fisk i timen, men denne avhenger noe av fiskens størrelse og helsestatus med mer. I tillegg utrustes fartøyet med automatisk vaskeanlegg og ozonbehandling.
- Fartøyet er også utrustet med ballastrensesystem og avløpsvannsbehandling, noe som er uvanlig for fartøy i denne størrelse og i dette fartsområde. Denne investeringen har blitt gjort for å få best mulig hygiene og eliminere smitterisiko fra ballastvann og annet avløpsvann.
Avlusningsystemet er bygget uten krappe svinger og lave løftehøyder, med fokus på fiskevelferd. De nye avlusningslinjene betyr også to ulike måter å avluse på.
- Oppdretterne kan veksle på behandlingstype slik at resistens mot en behandlingstype ikke skal bygges opp hos lusen, selv om det er lite sannsynlig lusen blir resistent mot denne type behandling, uttaler Even T. Remøy i en pressemelding.
- Den ene løsningen er med lunkent vann og den andre med nedkjølt vann. Dette vil gjøre dette fartøyet fleksibelt og være et unikt tilbud til våre kunder, og det vil bidra til en bedre lusehåndtering generelt, legger han til.
Effektiv energiprofil
Fartøyet er tidligere opplyst skal operere langs hele kysten av Norge og tidvis i UK. Det er utstyrt med to Optilice 4 XL linjer, diesel-elektrisk fremdrift, Volvo Penta maskineri, stort dekk, lavt fribord for enkel tilgang til vannlinjen og lugarkapasitet for opptil ti personer.
Fartøyet er også det første med permanentmagnet el-motorer på fremdriftsthrustere fra Veth. Dekksutrustningen består blant annet av 4 kraner, fortøyningsvinsjer, 6 capstans og gode tilkoblingsmuligheter for strøm, vann, vaskeanlegg med ozon og lignende for ivaretakelse av dekksutstyr. Det er utrustet med DP (Dynamisk Posisjonering) og vil dermed også være en ideell plattform for blant annet ROV operasjoner og legging av kabler.
Båten er klargjort for å sette inn katalysatorer og sammen med det diesel-elektriske anlegget og permanentmagnet motorer i thrusterene vil dette gi fartøyet en meget god miljøprofil med lavt drivstoff forbruk og lave utslipp.
Når kraften som blir produsert av generatorsettet ikke benyttes til fremdrift, vil den bli benyttet til å dekke det elektriske energibehovet til Optilice behandlingssystemet og annet dekksutstyr. Dette gjør at det ikke er nødvendig med egne generatorer på dekk for drift av behandlingsanlegget og samtidig dermed være med på å redusere drivstofforbruket.
- Båten skal driftes med to skift, med åtte mann på hvert av skiftene. Vi har fått på plass noen faste avtaler og skal operere på “spot”. Det er slik vi har planlagt det, sier Remøy til Kyst.no.