

Den uerstattelige verdien av sterke merkevarer
Kronikk: Jeg gleder meg over at noen har plukket opp ballen, for uansett hva som har blitt betalt for merkevaren SALMA, så tror jeg det er gjort en klok investering som også vil komme hele næringen til gode.
I en verden med intens konkurranse og hvor forbrukernes krav stadig øker, er sterke merkevarer en avgjørende faktor for å lykkes i globale markeder. Dette gjelder i høyeste grad sjømatnæringen, der kvalitet, bærekraft og tillit er nøkkelfaktorer for fortsatt suksess. Merkevaren SALMA har vært et strålende eksempel på hvordan et produkt kan bli et kraftfullt symbol på både nasjonal identitet og internasjonal kvalitet i næringen.
Merkevare som byggeklosser for industrien
En sterk merkevare er langt mer enn bare økonomisk verdi for et selskap – den bidrar til en plattform for hele næringen. Når vi snakker om SALMA, refereres det ikke bare til et produkt, men til en hel filosofi og et kvalitetsstempel som er blitt synonymt med norsk sjømat. Gjennom sine mange år som bauta i markedet har SALMA bygget et omdømme på bærekraft, kvalitet og sporbarhet, og ikke minst – den har vært en ambassadør for norsk sjømat.
Når vi snakker om SALMA, refereres det ikke bare til et produkt, men til en hel filosofi og et kvalitetsstempel som er blitt synonymt med norsk sjømat.
- Per Helge Devold
For oss i MMC First Process har våre leveranser til Bremnes Seashore vært en døråpner i mange markeder. Våre bidrag til SALMA, gjennom å levere løsning og system på fiskelogistikk og forflytning av fisk og kjøling av vann i de landbaserte ventetankene, har blitt lagt merke til globalt nettopp på grunn av kvaliteten på sluttproduktet. Samspillet er uvurderlig. Lykkes vi på «heimmebana», så lykkes vi ute på det globale arenaen. Det etterlatte inntrykket som over tid har blitt etablert, er at premium sjømatprodukter, utstyr og teknologi kommer fra Norge.

Symbol på det beste av norsk sjømatproduksjon
Merkevarebygging har vært essensielt for å skape gjenkjennelse og tillit hos både forbrukere og distributører i utlandet. Den norske sjømatindustrien er knyttet til et bredt spekter av globale utfordringer, fra miljøhensyn og bærekraft, til prispress og konkurranse fra andre nasjoner.
En sterk merkevare som SALMA har bidratt til å differensiere norsk sjømat, og har derav gjort det lettere for hele næringen å hevde seg på tross av konkurransen fra land med lavere produksjonskostnader. Lik kultur og forståelse for fellesutfordringene har gjort det enklere for oss å samarbeide på tvers av verdikjeden. Slik har vi spilt hverandre gode, ledestjernene først som har banet vei for (etter hvert) en ledende leverandørindustri. En oppskrift som har fungert godt blant annet på grunn av en sterk og tydelig merkevare i spiss som har levert på merkevareløftet.
En sterk merkevare som SALMA har bidratt til å differensiere norsk sjømat, og har derav gjort det lettere for hele næringen å hevde seg på tross av konkurransen fra land med lavere produksjonskostnader.
- Per Helge Devold
Differensiering og konkurransefortrinn
For mange har merkevaren vært et synlig kvalitetsstempel for sjømat som kommer fra Norge. En velkjent, respektert og ettertraktet merkevare som har gitt mange norske aktører et konkurransefortrinn gjennom differensiering som har bidratt til markedsadgang, og som igjen har ført til at norske produsenter og leverandører har fått viktige kontakter og kontrakter.
Arbeidsplasser og innovasjon En merkevare som SALMA har også hatt en betydelig effekt på arbeidsplasser, ikke bare direkte i produksjon og distribusjon, men også i forskning og utvikling, merkevarebygging og markedsføring. Det har vært et merke for det kraftsenteret vi har i Norge innen innovasjon og utvikling, som har hatt en global tilstedeværelse og har skapt et nettverk av underleverandører, partnere og distributører som har vært avgjørende for hele verdikjeden, og bidratt til å styrke omdømmet og posisjonen for næringen.
Merkevarebyggingens langsiktige verdi
Slik SALMA har påvirket hele sjømatnæringen, er det klart at merkevarebygging ikke bare handler om å selge et produkt. En sterk merkevare som SALMA er en kraftig strategisk ressurs som kan forme en hel næring. Bak enhver sterk merkevare er det en historie om et dedikert arbeid, med et tydelig fokus og konsis kommunikasjon som over tid bygger merkevarekjennskap og kunnskap til produktets egenskaper og verdi. Summen blir den emosjonelle verdien som forbruker foretrekker – og ofte kan akseptere å betale litt ekstra for – akkurat som hos SALMA, som også har vært en brobygger og bevist at alt henger sammen med alt.
Champions League er ikke det samme uten de store profilene, på samme måte er ikke Norsk sjømatnæring det samme uten SALMA og andre ledestjerner.
- Per Helge Devold
SALMA – for hele næringen
For at norsk sjømatnæring skal lykkes i fremtiden, er det viktig at vi tenker på verdien av merkevarebygging som en langsiktig investering. Dette er ikke bare noe som gagner enkeltstående aktører, men næringen som helhet. Vi må fortsette å investere i merkevarer som skaper stolthet, tillit og innovasjon, og som kan bære den norske sjømatnæringen fremover – både nasjonalt og internasjonalt.
I et globalt marked hvor konkurransen er knallhard, er det ikke bare kvaliteten på produktet som teller – det er også hvordan dette produktet blir oppfattet og verdsatt av konsumentene.
SALMA har vært et klart eksempel på hvordan en sterk merkevare kan bygge bro mellom det lokale og det globale, og skape verdier for hele verdikjeden. Sterke merkevarer trenger gode og forutsigbare rammer, slik at de kan bevares, utvikles og videreføres, en forutsetning om vi skal lykkes med å opprettholde vår posisjon som en ledende sjømatnasjon.
Jeg gleder meg over at noen har plukket opp ballen, for uansett hva som har blitt betalt for merkevaren SALMA så tror jeg det er gjort en klok investering som også vil komme hele næringen til gode. Champions League er ikke det samme uten de store profilene, på samme måte er ikke Norsk sjømatnæring det samme uten SALMA og andre ledestjerner.