Robert Eriksson sier sjømatbedriftene vil jobbe for å få myndighetene til å fjerne merverdiavgiften på fisk og sjømat.

Vil fjerne momsen fra fiskedisken

Sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert Holmøy Eriksson roser de nye kostholdsrådene, men mener det er et paradoks at maten myndighetene vil vi skal spise har dårligere vilkår enn mat de vil vi skal unngå, og etterlyser fair play i kjøledisken.

Publisert

Helsedirektoratets nye kostholdsråd ble presentert torsdag. Rådene anbefaler blant annet at hver av oss bør spise 300-450g fisk i uken, hvor minimum 200g skal være fra fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. I praksis betyr dette mellom 2 og 3 middager i uken, pluss litt fisk på brødskiven. Det presiseres også fra Helsedirektoratet at produkter som fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng og andre fiskeprodukter med mer enn 50 % fisk, kan regnes med i mengdeanbefalingen. I tillegg til fisk kan også skalldyr og annen sjømat gjerne inngå i et sunt og variert kosthold.

På motsatt side ber Helsedirektoratet at vi bør spise mindre rødt kjøtt og minimerer inntaket av bearbeidet kjøtt. Med dette som bakgrunn mener Robert Eriksson at myndighetene må legge til rette for at flere av oss spiser fisk oftere.

– Fisk og annen sjømat er sunne, klimavennlige og ikke minst kjempegode kilder til protein og viktige vitaminer. Paradokset er at myndighetene legger til rette for at du og jeg skal velge mat fra kjøledisken, som myndighetene ikke vil at vi skal spise. Staten subsidierer produksjonen av hamburgere og pølser for at disse skal være konkurransedyktige på pris, samtidig som fisk, sjømat og andre sunne matvarer blir dyrere. Vi vet at kundene i butikken er svært prisbevisst, og kanskje enda mer enn før, og da ser vi at sjømatkonsumet er dalende. En av grunnene til det, er at det ikke er fair play i kjøledisken, sier Robert H. Eriksson i en pressemelding.

Elbil-eksempelet

Som et konkret forslag til hvordan å oppnå mer konkurransedyktige priser på sjømat har Sjømatbedriftene foreslått å kutte merverdiavgift på fisk og sjømat. Flere matvarekjeder har tidligere hatt kampanjer hvor prisen på sjømatprodukter har blitt kuttet tilsvarende momsen, med tilsynelatende stor effekt.

– Å fjerne momsen har effekt. Se for eksempel til da myndighetene besluttet å kutte merverdiavgift på elbiler, som har ført til at Norge er fremst i verden på elbilsalg. Vi har tidligere også sett at matvarekjeder har gjennomført slike kampanjer, har opplevd stor økning i omsetningen av sjømatprodukter. Selv om deler av økningen trolig har med selve kampanjen å gjøre, er det utvilsomt at lavere moms vil føre til økt konsum av sunn, god og norsk sjømat. Sjømatbedriftene jobber derfor videre med å få myndighetene til å fjerne merverdiavgift for fisk og sjømat, slik at det blir et enklere valg for kunder i norske butikker å velge mat som både er sunt for kroppen og sunnere for lommeboken, avslutter Eriksson.