Skaginn 3X inngår avtale med Mowi
Mowi på Herøy tar i bruk Skaginn 3X's kjølelsystem for laks.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Vi arbeider hele tiden med løsninger som gjør at vi i hele verdikjeden reduserer vårt fotavtrykk. Dette er et av bidragene som gjør produksjon av laks enda mer bærekraftig, sier regiondirektør i Mowi Nord, Ørjan Tveiten.
En av verdens ledende sjømatbedrifter og verdens største produsent av atlantisk laks, Mowi, har besluttet å benytte systemet fra Skaginn 3X på slakteriet deres på Herøy i Nordland. Herøyanlegget er et av Mowi sine fem slakterier i Norge.
Fremtidens kjølemetode
- Vi er stolte av å få Mowi som kunde og at en så stor aktør velger vår løsning. Dette blir det største lakseslakteriet som bruker vår patenterte kjøleteknologi, sier Magni Veturlidason, daglig leder i Skaginn 3X AS.
- Dette er en viktig milepæl for oss, og enda en bekreftelse på at fremtiden for kjøling og bevaring av kvaliteten på sjømat ligger i vår patenterte metode.
«Sub-zero» kjøling
Teknologien og metoden bak kjølingen ble patentert i 2019 og det ligger flere års forskning og utvikling bak. Systemet kjøler fisken ned uten å bruke is. Fisken i seg selv blir kjølemiddel og holder seg under null grader lenger enn metoden med tradisjonell bruk av is. Dette gir bedre kvalitet til forbrukeren, og forlenger holdbarheten med opptil 7 dager, samtidig som fraktkostnadene reduseres. Isen blir overflødig noe som gir mulighet for å frakte mer fisk for samme fraktkostnad.
20% mindre transportvekt
- Hvis du velger å bruke bare 10% av den vanlige mengden is for å bevare fuktighet i kassene, reduserer du fortsatt både kostnader og miljøavtrykket betydelig, da vekten av is i hver semitrailer med tradisjonell metode er omtrent 4-5 tonn sier Veturlidason.
– Dette betyr store besparelser når det gjelder fraktkostnader, men viktigst av alt er at metoden fra slakting til forbruker betyr økt bærekraft for sjømatnæringen.
Topp kvalitet, topp lønnsomhet
Sub Chilling teknologien har blitt benyttet i flere år i hvitfiskindustrien, ferskfisktrålere, pelagisk og lakseindustrien i Norge, på Island og flere andre land. Systemet har bekreftet sine fordeler i form av bedre bevaring av kvalitet, og mer lønnsomhet. Flere kunder i Norge og resten av Europa vurderer nå denne løsningen fra Skaginn 3X.
Slutt på istransport
- Vi ser store muligheter i Norge for våre løsninger, da landet er verdens største lakseeksportør, sier Veturlidason.
- I 2019 ble det eksportert om lag 1,4 millioner tonn laks. Ca 80-90% transporteres med bil og ca 10-20% med fly. Omtrent beregnet, 300 tusen tonn is eksporteres med bil og 30 tusen tonn med fly årlig fra Norge alene. Å eliminere bruk av is sparer både miljøet og reduserer transportkostnader.