Det var godt oppmøte blant publikum forrige gang da utvalgte selskaper pitchet under NASF-konferansen.

Syv selskaper kjemper om innovasjonspris

Juryen bak «Seafood Innovation Award» har valgt ut finalistene som skal pitche sine ideer.

I jakten på de beste og mest lovende start-up selskapene innen havbruksnæringen har juryen i Seafood Innovation Award kommet frem til syv finalister.

De utvalgte får muligheten til å vise seg frem på North Atlantic Seafood Forum og legge frem sin forretningsidé for juryen der, med en rekke selskaper og investorer til stede i salen.

Vinneren får ikke bare en pengepremie, men også skreddersydd gründerhjelp innenfor viktige områder som strategi, markedsføring og forretningsutvikling.

Stor internasjonal deltakelse

Prosjektleder Cathrine Ulvatne i NCE Seafood Innovation forteller til Kyst.no at juryen hadde mange sterke søkere i år og en stor internasjonal deltakelse.

– De syv finalistene som skal pitche, er: Norwegian Mycelium AS, Harbor AS, GreenFish, Waive AS, BiOceanOr, Bifrost Tug AS og Hailia Nordic. Selskapene kommer fra Finland, Island, Norge og Frankrike og representerer et bredt spekter av innovative løsninger, fra teknologiske nyvinninger til bærekraftige produksjonsmetoder.

– Var det noe spesielt dere så etter blant søkerne?

Prosjektleder Cathrine Ulvatne i NCE Seafood Innovation.

– Vi ser etter de som kan bidra til å løse noen av de utfordringene havbruksnæringen står overfor. Selskapene er vurdert ut fra flere nøkkelkriterier, inkludert miljøpåvirkning, forretningsidé, teamets kompetanse og selskapets vekstpotensial, sier Ulvatne.

Ideer møter kapital

Finalistene vil legge frem ideene sine for juryen på North Atlantic Seafood Forum-konferansen 5. mars. Prisen deles ut 6. mars.

Ifølge kommunikasjonssjef Ben-Erik Ness i NASF vil det være mange toppsjefer fra store globale selskaper til stede under pitchingen, som alle er på jakt etter ny teknologi.

– Å få legge frem forretningsideen sin her gir oppmerksomhet du ikke får andre steder. NASF er et av de beste stedene for å etablere forbindelser i bransjen, med mange investorer til stede. Det er et sted hvor ideer kan møte kapital. 

Ness er tydelig på at dette ikke bare kommer vinneren til gode, men også de andre selskapene som får vise seg frem for ledende aktører i sjømatbransjen.

Det nødvendige løftet

For vinneren sier Ulvatne at premien kan være en kickstart for suksess.

– Målet er å gi selskapet det nødvendige løftet for å bringe en innovativ idé, et produkt eller en tjeneste ut i havbruksnæringen. 

Hun forteller at de ser etter oppstartsselskaper som ikke bare har en spennende løsning, men som også forstår markedet sitt og vet hvem kundene er. 

– Dette sikrer at de får maksimal verdi ut av premien. Samtidig er det avgjørende at vinneren har kapasitet til å utnytte de ressursene vi tilbyr, slik at de kan ta steget videre og virkelig gjøre en forskjell i bransjen, mener Ulvatne

Fjorårets vinner

I fjor var det Blue Lice og deres luseteknologi som vant den prestisjefylte «Seafood Innovation Award».

Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice, fortalte til Kyst.no at det betydde enormt mye for selskapet å vinne den anerkjente prisen.

– Vi er inne i et nytt stadium nå hvor vi ønsker at flere potensielle kunder skal høre om resultatene vi har og det vår teknologi kan bidra med hos dem. Derfor er det midt i blinken å få lov til og vise det gjennom denne prisen, understreket hun etter seieren var sikret i fjor.