- De har knekt koden og lykkes med torskeoppdrett
Chris Guldberg er ny CCO i Norcod og blir en del av toppledergruppen til torskeselskapet. - Jeg blir ingen tradisjonell kommunikasjonsdirektør, forteller han.
Chris Guldberg (50) kommer fra stillingen som direktør for bærekraft, kommunikasjon og marked i IKT-selskapet Norsk Helsenett, og startet som Chief Communications Officer (CCO) i Norcod i starten av april.
- Den første tiden har vært superflott. Det er mye å sette seg inn i, men det går veldig fint når man jobber med fine, dyktige folk, både i og utenfor selskapet. Det har vært knall å treffe gamle kjente i sjømatnæringen, og det føles litt som å komme «hjem», sier han til Kyst.no.
Bred og variert erfaring
Guldberg har jobbet i ulike bransjer og med ulike fagfelt. Han har bred utdanningsbakgrunn innen statsvitenskap, markedsføring, kommunikasjon, økonomi og finans, bærekraft og digitalisering.
- Jeg har tidligere jobbet i Norges sjømatråd som direktør for kommunikasjon og bærekraft, og der ble jeg godt kjent med havbruksnæringen. I tillegg har jeg vært i forskningsinstituttet SINTEF i en del år, og de har lenge vært en viktig bidragsyter til utvikling av næringen gjennom forskning og teknologiutvikling.
- Knallgod match
Guldberg sier med stor entusiasme at han hadde virkelig lyst til å jobbe i sjømatnæringen igjen.
- Etter mitt syn er det Norges viktigste fremtidsnæring. Jeg hadde det veldig godt der jeg var i selskapet Norsk helsenett, og hadde muligheten til å gå tilbake til oljenæringen også, men det er noe spesielt med sjømatnæringen, sier han, og legger til:
- Da de trengte en med min profil til å utvikle selskapet og bidra til lønnsom vekst, ja, da gikk det ikke så lang tid før vi fant ut at dette var en knallgod «match». Selskapet har rett og slett en x-faktor: De har knekt koden og lykkes med torskeoppdrett der mange har prøvd tidligere, med dyktige, kule danske eiere og et sterkt, internasjonalt salgs- og distribusjonsapparat i selskapet Sirena, sier han.
Over 100 ansatte
Norcod har hovedkontor i Trondheim, hvor han også er bosatt. Han forteller dette passet han perfekt og blir nå en del av Norcod teamet som har økt til hele 100 ansatte, etter at de kjøpte slakteriet på Kråkøy i fjor.
- Vi holder til i midtbyen i Trondheim, og her har vi også vårt fjernstyrte fôringssenter. Det er relativt kort vei til oppdrettsanleggene på Frøya i Trøndelag og Meløy og Nesna i Nordland, og slakteriet på Kråkøy nær Åfjord i Trøndelag.
Guldberg sier arbeidshverdagen hans kommer til å bli veldig variert.
- Tittelen min er CCO, men jeg blir ingen tradisjonell kommunikasjonsdirektør. Jeg skal jobbe masse med salg og marked, samt merkevarebygging. Selv om det blir mye fokus på det kommersielle, blir det også mye samfunns- og myndighetskontakt, opplyser 50-åringen.
Norcod ble stiftet i 2018 og er nå i en ny fase.
- Selskapet har gått fra «proof of concept» til industriell produksjon av bærekraftig, premium torsk, i et marked med et stort vekstpotensial. Hvis vi skal greie å ta ut potensialet, må vi jobbe masse med å bearbeide markedet og gjøre våre produkter kjent blant nøkkelkunder ute i verden, poengterer han.
Guldberg sier det også blir mye reising utenlands for hans del.
- Torsken vår spises i hele verden og vi skal ha fullt trøkk på å utvikle nye vekstmarkeder.
- Jeg digger slike utfordringer
Hans tidligere sjef i Norges sjømatråd, Renate Larsen, er styreleder hos Norcod, og det ser han utvilsomt på som et ekstra pluss med den nye jobben.
- Jeg har tidligere jobbet med internasjonale vekstselskaper og kjente at jeg var klar for en ny reise, ispedd tett kontakt med kapitalmarkedene. Det er jo en krevende business å lykkes med torskeoppdrett og utvikle markeder, men jeg digger jo slike utfordringer.
- De som kjenner meg, vet at jeg brenner for komboen bærekraft og business. I Norcod får jeg muligheten til å dyrke det til det fulle, sier han.
Guldberg har tidligere jobbet mye med ledelse, organisasjonsutvikling og kultur, så han påpeker at mye av jobben fremover vil også handle om å utvikle folk, team og kultur.
- Å rigge oss for å levere på strategien, rett og slett. Oppsummert kan jeg vel si at jeg skal bidra til at selskapet er den beste utgaven av seg selv, på utsiden og innsiden!
Torskeselskapet kan nå tilby torsk hver dag, hele året, med
stabile leveranser og stabil produktkvalitet.
- Jeg har ståltro på at dette vil bygge hele torskekategorien. Jeg ser store muligheter for produkter som passer hånd i hanske med moderne forbrukertrender. Sushi, sashimi og røkte produkter kan virkelig sette fart på sakene, sier han.
Skotsk og norsk bakgrunn
Guldberg ble født i Bergen, men har tospråklig oppvekst fra Norge og Skottland.
- Min skotske mor flyttet tilbake til Edinburgh-området da jeg var åtte år da mine foreldre ble skilt, og jeg ble med på lasset. I oppveksten ble det perioder i begge land, men mest Trondheim, og de siste 20 årene har jeg bodd på Ranheim med min kone og mine tre barn. Faren min var rørosing, så jeg tilbringer mye tid på familiestedet på Sundet, et par kilometer utenfor Røros, sier han avslutningsvis.