Norsk Fiskeoppdrett kommer best ut
Norsk Fiskeoppdrett og Kyst.no er vinnerne. Ingen andre fagmedier i fiskeri og havbruk gjør det bedre. Verken i 2019 eller de siste 7 årene.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I en oversikt der Norsk Fiskeoppdrett AS sammenlignes med andre relevante fagmedier, kommer selskapet best ut. Det viser ikke bare 2019-tallene, men også dersom man måler resultatene over tid.
- Svært hyggelige tall, sier eier og ansvarlig redaktør Gustav Erik Blaalid i en kommentar. Han legger ikke skjul på at selskapet har hatt en god utvikling.
Fornøyde lesere
- Regelmessige leserundersøkelser viser overveldende positive tilbakemeldinger fra leserne av både magasin og Kyst.no. I tillegg ser vi en positiv utvikling på Kyst.no der brukertallene stadig øker, sier Gustav Erik Blaalid.
- Det er åpenbart at det er en sterk sammenheng mellom gode økonomiske prestasjoner og hvor fornøyde kundene er med våre produkter, legger han til.
Digital overgang
Norsk Fiskeoppdrett har historisk vært et viktig bindeledd mellom forskning og næring.
- En så kunnskapsintensiv næring som oppdrettsnæringen har vært helt avhengig av forskning for å kunne utvikle en industri. Når dagens lakseoppdrettere skilter med milliardformuer, bør de sende en varm takk til nettopp Norsk Fiskeoppdrett og den avgjørende rollen vi har hatt for utviklingen av den moderne lakseindustrien, kommenterer Gustav Erik med glimt i øyet.
For snart 2 år siden begynte Kyst.no, med pluss-saker, og magasinet er tilgjengelig digitalt for abonnentene.
- Jeg mener vi har fulgt med i timen og fått med oss våre lesere og kunder på denne utviklingen. Det er ikke bærekraftig å basere en omfattende redaksjonell produksjon på annonseinntekter. Dette har vist seg å være en riktig strategi. Kvalitetsjournalistikk lønner seg, konstaterer han.
Statsstøttet konkurrent
Lønnsomhetsoversikten som Norsk Fiskeoppdrett har laget, viser at Fiskeribladet og Intrafish sliter. Uten pressestøtte på 6,5 millioner kroner i fjor, ville resultatet i Fiskeribladet vært negativt med 3 millioner kroner. Tallene for Intrafish er ikke oppgitt, men i 2019-årsmeldingen fra eierselskapet, NHST Global Publication AS, heter det at sjømat bidro mest til det negative resultatet i selskapet.
- Inntektsutviklingen hos ilaks flater ut, og vi ser den samme tendensen hos en gammel traver som Norsk Fiskerinæring. I 2019 nøt de fruktene av suksess-konferansen “Laks på land”, og bunnlinjen ble løftet av denne. I år gikk imidlertid konferansen digitalt, og det ble fatalt da teknikken sviktet. Så spørs det om også økonomien ble berørt av det, sier Blaalid.
- I år blir det mer krevende for alle. Pandemien har lagt en demper på deler av næringslivet og det er også noe vi merker, legger han til.
Oceanspace Media
Blaalid har etablert et nytt selskap Oceanspace Media AS der alle mediene i selskapet er organisert. Det gjelder Norsk Fiskeoppdrett og kyst.no, Skipsrevyen, Salmonexpert og Fish Farming Expert. Samt en mindre eierandel i event og konferanse-selskapet AqKva AS som igjen er 50% medeier i messeselskapet HavExpo AS.
- Planen er å rendyrke et informasjons-og kunnskapssenter for alle næringer innenfor havrommet. Det betyr nødvendigvis ikke at Ocenspace Media skal etablere nye selskaper, men det kan like gjerne være at vi samarbeider, kjøper opp eller integrerer med selskap som har komplementære funksjoner, forklarer Blaalid.
- I lakseverden er vi den største og viktigste leverandør av fagkunnskap og nyheter. Vi er den største aktøren i Chile og vi er størst i Norge, fastslår han.