
Norsk sjømat fortsetter å vokse i Sørøst-Asia
Norges sjømatråd fortsetter å styrke tilstedeværelsen i Sørøst-Asia med en rekke kampanjer og markedsfremstøt i mars og videre ut 2025.
Åshild Nakken, direktør for Norges sjømatråd i regionen, deler i et nyhetsbrev de siste nyhetene fra markedet, der hun sier at mars måned kickstartes med deltakelse på Food Hotel Expo i Hanoi fra 18. til 20. mars.
Her vil Norges sjømatpaviljong samle åtte norske sjømatselskaper for å vise frem norsk sjømat til det vietnamesiske markedet. Samtidig pågår en månedslang kampanje for norsk laks i Hokkaido Sachi-restaurantene i Vietnam, i tillegg til kampanjer hos dagligvarekjedene WinMart, GoFood og FujiMart.

– Vi ser en stadig økende interesse for norsk laks i Vietnam, og det er viktig å være synlige i markedet. Derfor satser vi på en bred kampanje i mars, sier Nakken.
Satser i Thailand
I Thailand sikres det nye samarbeidspartnere for den årslange «Salmon Saturday»-kampanjen i både dagligvarehandelen og restauranter. Videre planlegges en stor sjømatfestival i september og deltakelse på Thaifex-messen i mai.
– Norsk laks har blitt stadig mer populær i Thailand, spesielt på grunn av sushi-trenden, forteller Nakken.
– Det finnes nå rundt 5 700 japanske restauranter i landet som serverer norsk laks og ørret. Dette er en enorm mulighet for videre vekst, legger hun til.
Eksporten av norsk laks til Thailand har mer enn doblet seg de siste fem årene og nådde nesten to milliarder kroner i 2024. Kampanjer med den thailandske superstjernen Yaya har vært en suksess, og har økt kjennskapen til norsk laks fra 89 % til 95 %. Samtidig har kjøpsintensjonen økt fra 87 % til 92 %, og andelen som foretrekker norsk laks har steget fra 65 % til 76 %.
– Vi ser tydelige resultater av målrettet markedsføring. Med støtte fra kjente ambassadører og synlighet i digitale kanaler, styrker vi norsk laks sin posisjon som det foretrukne valget i Thailand, sier Nakken.
Sterke eksporttall for februar
Eksporttallene for februar 2025 viser en sterk vekst i Sørøst-Asia:
Thailand leder an med en økning i import av norsk laks og ørret på 32 % i volum og 21 % i verdi sammenliknet med 2024.
Totalt ble det eksportert 27 253 tonn norsk sjømat til regionen, en økning på 10 %, med en samlet verdi på 1,6 milliarder kroner (+7 %).
Laks sto for 826 millioner kroner, og ørret for 313 millioner.
Eksporten av fersk laks og ørret var på 5 076 tonn (+7 %), med en verdi på 912 millioner kroner (-13 %). 71 % av disse eksporteres ferske.
Norsk laks som helgekos
En ny studie om hjemmeforbruk i Thailand, Vietnam og Taiwan viser at norsk sjømat er spesielt populær på lørdagskvelder.
– Vi ser at helgen er en tid hvor mange velger norsk laks til middagen, noe som gir oss verdifull innsikt i hvordan vi kan tilpasse kampanjene våre, sier Nakken.
Med en rekke planlagte aktiviteter og sterke eksporttall, fortsetter Norges sjømatråd satsingen i Sørøst-Asia.