- NSL-innspill ville trolig ha styrket trafikklyssystemet - men det kommer trolig for sent
NSL har uttrykt at de nå er klare til å ta oppgjør med de ulikt forvaltningsgrunnlagene som er i havbruksnæringen og kraftbransjen. - De fokuserer med rette på flere usikkerheter. Utfordringen for oss på Stortinget er at det kanskje kommer for sent, sier stortingspolitiker og medlem av Næringskomiteen, Ove Trellevik (H) til kyst.no.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I forbindelse med høringen til trafikklys-systemet har NSL i et vedlegg til deres uttalelse også lagt frem noen punkter på hvordan de mener næringen bør forvaltes i fremtiden.
Les også: NSL har sendt inn høringssvar til trafikklys-ordningen
- NSL har mye spennende i sin høringsuttalelse. De fokuserer med rette på flere usikkerheter. Utfordringen for oss på Stortinget er at det kanskje kommer for sent. Det er snart et år siden havbruksmeldingen ble behandlet i Stortinget. Her fikk jo regjeringen sin ordre og rammer for fremtidig vekst i havbruksnæringen fra Stortinget. Slik jeg forstår så er de godt i gang med arbeidet sammen med en rekker forskningsinstitusjoner. Innspillet burde således kanskje vært vurdert av dem og ikke vi på Stortinget, forklarer Trellevik.
Les også: Klar til oppgjør rundt ulikt forvaltningsgrunnlag i havbruksnæring og kraftbransjen
Likevel mener han etter å ha sett kjapt på forslaget, at det virker det mere faktaorientert enn den første lusemodellen HI presenterte, med smoltbur som skal samle lus.
- Jeg mer tro på at vi undersøker miljøet sin faktiske status så langt som mulig, fremfor modeller som er omtrentlige i beste fall. Jeg kjenner ikke status på HI og de andre forskningsinstitusjoners status med lusemodellen så det er alt for tidlig for meg å «skyte med hverken det ene eller det andre». Dersom det er mulig å se til NSL sitt innspill også, så vil nok det trolig styrke «trafikklyssystemet» slik jeg leser høringsinnspillet fra NSL, sier stortingspolitikeren,
- Samfunnsnytten må være større enn ulempen
NSL påpeker i sitt innlegg at det store forskjeller i forvaltningen av havbruksnæringen og kraftbransjen, med tanke på innsats for å redusere lakselus og forebyggende arbeid for villfisken.
Trellevik viser også til at han oppfatter det er naturlig at all næringsvirksomhet står til ansvar for sin miljøbelastning på en eller annen måte.
- Samfunnsnytten med aktiviteten må således være større enn ulempen. Ulike næringer påvirker miljøet og naturen ulikt. Derfor er det også ulik behandling og vilkår.
Han påpeker at kraftbransjen ikke får nyttet 100% av potensialet i vannføringen av hensyn til villfisk.
- Det blir stil krav til blant annet minstevassføring med mer. Det blir trolig litt for enkelt å si at havbruksnæringen skal får erstatte manglende kontroll med lus med kultivering av elver, fordi at kraftbransjen får kultivere i enkelte elver. Men det er viktig at man har et forvaltningsregime som oppleves noenlunde rettferdig av alle interessenter uten at man nødvendigvis er enige, sier han.