Kampanjeuke for norsk sjømat i India

Eksportutvalget for fisk (EFF) følger opp statsbesøket til India i oktober 2006 da introduksjonen av norsk laks i det indiske markedet ble offisielt markert.

EFF samarbeider med hotellkjeden Taj Hotels, Resorts & Palaces om en kampanje som skal markedsføre norsk sjømat fra 2. til 9. februar på Hotel Taj Mahal i Delhi. Sjømatkampanjen i Delhi har Indias toppkokker og andre opinionsledere innen indisk gastronomi som målgruppe. Gourmetkokk Terje Ness deltar med en egen sjømatmeny, selvfølgelig med mye norsk laks. Hotell- og restaurantnæringen vokser India har en middelklasse på omlag 300 millioner mennesker, av disse har 50 millioner sterk kjøpekraft også målt etter vestlig standard. Mange bor i store byer som Mumbai og Delhi, noe som gjør det praktisk mulig å bearbeide markedet på sikt. I tillegg vokser turismen i India og det gir økt omsetning for hotell- og restaurantnæringen. Det er nettopp hotell og restauranter som i dag er de aktuelle salgskanalene for norsk laks i India. Forbedrede handelsbetingelser I dag er det høye tollsatser på sjømat til India. I 2006 ble imidlertid tollen på fersk og fryst hel laks satt ned fra 30 til 10 prosent. Det er positivt at norske myndigheter har satt India høyt opp på prioriteringslisten for EFTA-forhandlingene. EFF har tro på at en handelsavtale mellom EFTA og India vil medføre forbedrede handelsbetingelser for norske sjømatprodukter. Tro på markedet – På sikt har vi tro på det indiske markedet. Foreløpig er det HoReCa-sementet som er aktuelt å bearbeide, uttaler Egil O. Sundheim, direktør for markedsadgang i EFF. – Det er viktig å vise kokker i India de mange mulighetene norsk sjømat gir til indiske menyer. I 2006 ble det eksportert sjømat til India for en verdi av 5,2 millioner kroner, i all hovedsak lakseprodukter, melder Eksportutvalget for fisk.

Publisert: 05.02.2007 , 07.00


Siste saker

X