Ole-Eirik Lerøy

Marine Harvest jakter på egen kompetanse

Mens hodejegere doiminerer den eksterne rekrutteringen i toppen av norsk næringsliv, har Marine Harvest gjort jobben selv de siste årene.

Av de 60 selskapene med omsetning over tre milliarder som har byttet sjef siden 2010, valgte 19 å rekruttere utenfor bedriften. 17 av disse engasjerte en hodejeger i arbeidet, ifølge Finansavisens oversikt.

Alf-Helge Aarskog
Alf-Helge Aarskog ble hentet inn uten bruk av hodejegere. Foto: Kristin Vallevik Gjerde

Kun styrene i oppdrettsgiganten Marine Harvest og sild- og makrelleksportøren, Norway Pelagic valgte å gjøre jobben selv.

Styreleder i Marine Harvest, Ole-Eirik Lerøy sier imidlertid at selskapet ikke har noe mot bruken av hodejegere.

– Det spesielle med dette tilfellet var at det var så til de grader offentlig kjent at stillingen var ledig. Da faller jo noe av nytten ved å bruke hodejeger bort, nemlig at rekrutteringsprosessen holdes konfidensielt, sier han.

Daværende Lerøy Seafood Group-sjef, Alf-Helge Aarskog ble valgt ut i slutten av mars 2010 av omfattende liste med kandidater.

– Jeg jobbet med ham over en periode, og kjente godt til hans kvaliteter, sier Lerøy.

Les også: Marine Harvest fikk gjennom utbytte

Publisert: 26.09.2013 , 10.41


Siste saker

X