Seafood from Norway promoteres i spanske butikker. Foto: Norges Sjømatråd.

Rekordvekst i sjømat til Spania

Etter en dropp i lakseeksporten til Spania i fjor, ser det ut til at det endelig snur. - I september har vi sett den største veksten i volum for én måned, sier Hildegunn Fure Osmundsvåg som er Norges Sjømatråds utsending til Spania.  

2015 var et toppår for norsk laks i Spania, men med økte priser og redusert tilgang opplevdes et dropp i eksporten i 2016.

Hildegunn Fure Osmundsvåg. Foto: Norges Sjømatråd.

– Nå ser det ut til at dette endelig snur, sier Hildegunn Fure Osmundsvåg til kyst.no.

Økt budsjett 

Hun forteller også, at «Seafood from Norway»- kampanjen nå også har begynt å promotere på spanske TV-kanaler.

– Spania fikk i høst mer budsjetter for å være mer synlig på Tv i august, september og Oktober. Dette er den største TV-satsningen i Spania noensinne.

Osmundsvåg legger til at i tillegg til å være på TV, har drøye 3000 butikker mottatt materiale for promotering. Det jobbes også hardt for at den norske opprinnelsen skal være synlig gjennom den nye logoen; «Seafood from Norway» i butikk.

– Noen avtaler har vi låst og vi er i dialog for flere. Det er viktig å si at dette har vært et godt samarbeid mellom eksportører, retail i Spania og Sjømatrådet for å snu trenden.

Volumvekst på 14 prosent 

Fra Osmundsvågs synspunkt ser kampanjen ut til å fungere godt, og forteller at hvis man ser bort fra endring i påsketidspunktet, har Spania i september sett den største veksten i volum for én måned på 14 prosent totalt, for rund vekt.

– Dette er betydelig større enn snittet for EU som var på negative tre prosent, illustrerer hun.

Så langt i 2017 har eksporten til Spania økt med to prosent, mens volumet eksportert totalt til EU har gått tilbake med fem prosent.

Publisert: 10.10.2017 , 08.30


Siste saker

X