Fôringsbåt

Utestående fordringer alvorlig for Ewos

Oslo: Cermaq ønsker å få bukt med det som antydes som en ukultur i den chilenske oppdrettsnæringen: Ewos har flere store kundefordringer utestående.

Henrik Wiedswang Horjen

– De er i en helt annen liga på dette (uoppgjorte fordringer, journ.anm.) enn i Norge. Det er tradisjon i Chile for dette også på høyere priser. Dette må komme ned over tid, og bankene har ikke nok fokus på dette, uttalte Cermaq-topp Jon Hindar på tirsdagens kvartalspresentasjon.

Den dramatiske utviklingen i Chile i forhold inntjening har gitt ubehagelige ringvirkninger også for Cermaq. Den kapitalintensive gjenreisningen av den chilenske oppdrettsnæringen har tæret på selskapenes kredittlinjer.

Og selv om Ewos i tredje kvartal leverte et knallresultat med en vekst på fem prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor, kommer det samtidig frem at ikke alle handelspartnerne har gjort opp fôrleveransene sine.

På spørsmålsrunden i forbindelse med fremleggelsen av resultatene for tredje kvartal, kom det frem etter spørsmål fra sjømatanalytiker Kolbjørn Giskeødegård at betalingssituasjonen hos flere av Ewos handelspartnere ikke er ideell.

Les mer: Cermaq refinansierer langsiktige lånerammer

Artikkelen fortsetter under bildet..

Jon Hindar

Fôrsituasjonen i Chile er ikke bare lett. Her er Cermaq-konsernsjef Jon Hindar under intervju med Dagens Næringslivs Andreas Nyheim.

Alvorlig tema

Ewos har utestående fordringer som vi forstår øker. Gir dette grunn til bekymring, og er dere redd for at det skal eskalere?

– Situasjonen ikke ukjent for oss, det at vi har krevende fôrkunder. Vi har en god oppfølging rundt dette temaet, og der vi føler at der det er kritisk har vi spesielt god oppfølging, sier Jon Hindar.

Konsernsjefen innrømmer samtidig at det langt i fra er noen ønskesituasjon.

– Dette er tematikk som er alvorlig, og det vil det også fortsette å være i de to-tre neste kvartalene fremover. Vi følger opp kundefordringer direkte fra Oslo, og søker å ha biomassesikkerhet når fordringene går over et viss løpetid eller beløp. Vi har også forsikringer knyttet til fordringsmasse, og dette dekker opp til 90 prosent av det utestående

Selskapet har også forsøkt å selge kundefordringene, men hvor lett dette har vært har også avspilt seg etter hvor solide kundene har vært. Hindar beskriver situasjonen der et par kunder har høye beløp utestående, mens de øvrige er relativt godt balansert.

– Cultivos Marinoes Chiloé (CMCh) var en krevende kunde og er i dag innenfor folden av vår egen virksomhet. Dermed er det problemet løst, sier Hindar.

Les også: – Fantastisk Ewos-resultat

Trumfkort på hånda

Finansdirektør Tore Valderhaug sier til Norsk Fiskeoppdrett at gjennomføringen av kjøpet ble ikke gjort basert på å få bukt med dette problemet,

– Det var ikke avgjørende, fordi vi ville ikke gjort det hvis vi ikke mente at oppkjøpet var godt. Vi har vært i dialog med Cultivos gjennom flere år fordi vi kjenner dem godt. Denne fôrfabrikken var vi i dialog om å kjøpe i 2008 og 2009, og hadde et settlement der i 2010. De har vært en nær partner på fôrsiden i flere år, og derfor kjenner vi dem også veldig godt, også fra oppdrettssiden, sier Valderhaug.

Cermaq har like fullt fremdeles et trumfkort de kan spille i tråd med å få ut pengene de har krav på.

– Vi kan sørge for at kreditten til bankene har noen verdi. Uten fôr dør fisken på rot, og det vil ikke være i noens interesse. Ettersom vi leverer fôr gir det oss posisjon i forhold til andre leverandører, sier Valderhaug.

Publisert: 24.10.2012 , 07.00

Mest lest


Siste saker

X