Egil Mollestad (i midten), administrerende dierktør i ZEM AS, under en levering av en batterimodul til Moen Marin. Foto: Vidar Alfarnes.

ZEM snur seg mot havbruksnæringen

Med batterisystemet til Vision of the Fjords i bagasjen, har ZEM begynt å interessere seg for havbruk. - Det skjer en rivende utvikling på dette området, sier Egil Mollestad, administrerende direktør i ZEM.

ZEM leverer batteriløsninger for skip, blant annet leverte de batterisystemet til Ship of The Year 2016, Vision of The Fjords.

Batteriløsningene deres kan både være hybride installasjoner eller rene batteridrevne elektriske anlegg som lades fra land. Tidligere har de levert systemer for større skip som ferger, turistbåter og plattform service skip, men har nå også begynt å bevege seg mot havbruksnæringen.

Samarbeid med Moen Marin

Egil Mollestad, administrerende direktør for ZEM, forteller til kyst.no at det skjer en rivende utvikling på nettopp dette området.

– Første elektrisk drevne oppdrettsbåt ble levert av en annen leverandør tidligere i år. Vi vet at det arbeides med tilsvarende løsninger hos flere verft, poengterer han.

Mollestad forteller at ZEM har inngått et samarbeid med Moen Marin i Rørvik/Trondheim, om å utvikle versjoner av deres oppdrettsbåter med elektrisk eller hybrid fremdrift. Han forteller at de, som har med direkte kontakt med kundene, melder tilbake om stor interesse for denne typen løsninger.

– Vi har gitt flere tilbud på slike båter de siste ukene. Moen Marin har stor tro på at fremtiden for denne typen fartøy er elektrifisering. Enten i form av ren elektrisk drift eller hybride installasjoner, sier han.

Reduserer utslipp og kostnader

Mollestad forklarer at det er et betydelig potensiale for å redusere utslipp ved elektrifisering og også spare kostnader til drivstoff, da energi fra strømnettet er betydelig billigere enn tilsvarende energi fra diesel. Imidlertid er investeringene i både batteriet og nødvendig kraftelektronikk store, så kostnadene er nok den faktoren som holder igjen på utbredelsen. Han forteller likevel at prisene på batterier og annet nødvendig utstyr er på vei ned.

– Enova yter også tilskudd, og sammen med besparelser for drivstoff og vedlikehold er det mulig å regne ut en løsning med helelektrisk drift.

Fritt-fall livbåt, Norsafe academy. Foto: Norsafe/Youtube.

Interesse for mindre farkoster

Mollestad forteller videre at selskapet også nå har begynt å interessere seg for mindre farkoster, og er i gang med et prosjekt sammen med Norsafe i Arendal, for en 100 prosent elektrisk drevet frittfall livbåt.

– Batterisystemet og drivlinjen som vi utvikler for livbåten vil også være svært godt egnet for arbeidsbåter for oppdrettsnæringen, legger han til. 

Han informerer om at frittfall livbåten nå er under bygging og regner med å ha den klar i løpet av høsten.

Om ZEM: 

  • ZEM (Zero Emmision Maritime Solutions) har hovedkontor på Høvik, og er per i dag seks ansatte.
  • Bedriften leverte batterisystemet til Vision of The Fjords, vinner av Ship of the Year 2016.
  • Selskapet har jobbet tett sammen med DNV GL om å utarbeide klasseregelverk for batteridrevne fartøy i maritim næring.

Publisert: 03.10.2017 , 10.30


Siste saker

X