Aktiv i omdømmebygging fra ungdomsskolen
I seks år har Osland Havbruk arrangert skoletur til Bergen for ungdommer fra Bjordal og Lavik ungdomsskole. Nå oppfordrer de andre i havbruksnæringen til å gjøre det samme.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Ikke bare er det kjekt for elevene, men jeg har også en følelse av at læreren også får en «aha»-opplevelse på hvor mye vi driver med i oppdrettsbransjen, sier kommunikasjons- og samfunnskontakt Geir Helge Østerbø i Osland Havbruk.
Oppfordrer oppdretter til å jobbe lokalt
Elevene har besøkt Oslands settefiskanlegg og slakteriet i Brekke, før de nådde siste stopp, der de lærte om eksport og salg hos eksportselskapet Seaborn i Bergen.
- Med det har de fulgt lakseproduksjonen fra rogn til salg, forklarer Østerbø.
For han er det å lære ungdomsskoleelevene om havbruk en god investering.
- Det er en form for omdømmebygging og å gjøre seg synlig i lokalmiljøet
Han oppfordrer små lokale oppdrettsselskap til å rydde på hjemmebane, både i bygder og kommuner.
- Ta de inn, og vis hva dere holder på med.
Østerbø mener at å vise alt av hva oppdrettere faktisk holder på med, fører til støtte både blant bygdefolket og fra kommunen, og å la de store organisasjonene ta seg av omdømmet på høyere nivå.
- Jo mer som kommuniseres, jo mer mener jeg det hjelper å overbevise skeptikere, og å oppklare misforståelser.
Nyttig for undervisningen
Rådgiver på Bjordal Ungdomsskole, Målfrid Førde er enig i at ekskursjonen er lærerik.
- Når vi kommer tilbake til hverdagen, så kan vi bruke erfaringene våre her som eksempler på hva man kan bruke utdannelsen på, sier Førde.
- Mange av tingene som de får se her kan vi bruke i undervisningen i naturfag som kjemi, fysikk og biologi, legger lærer Laila Røkenes til.
Elevene ser også at det er mange veier inn i industrien, forklarer Førde og legger til at de fleste elevene enda er for unge til å ha bestemt seg hvilken yrkesvei de vil gå.
Bestemt seg for havbruk
En som imidlertid har bestemt seg er Stina Leirnes fra Bjordal ungdomsskole.
- Jeg har en mor som jobber i næringen, så jeg visste en del om det, sier Stina om det hun har lært de siste dagene.
Hun har allerede planen klar, og skal begynne begynne på Måløy videregående skole for å på sikt få seg fagbrev i Akvakultur.
Resten av klassen har ikke like klare planer, ifølge eleven.
- Jeg har et par venninner som er litt interessert, og en i klassen er interessert i settefisk, legger hun til.