- Flere vil sikre seg langtidskontrakter
Eksportselskapet Polar Quality opplever at flere ønsker å sikre seg langtidskontrakter. - Vi har nå cirka 20-25% på kontrakt for 2016, mens vi er på cirka 10% for 2017, sier daglig leder Ole Kristian Kjellbakk til kyst.no
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fordelene med kontraktene påpeker han så at stabiliserer markedet og gjør det enklere å øke volumet totalt, da en gitt mengde er satt før ny uke begynner.
- Kontrakter er med på å bygge spotprisen og stabilisere pris slik at vi slipper den volatiliteten som vi har sett i alle fall første halvår 2016 som ikke er bra for markedet på lang sikt, forklarer han.
- Noen har muligheter for å reforhandle men i fiskeriverden har det opparbeidet seg en standard over tid der avtale er en avtale, og som regel gjelder den helt fast til avtalen utløper, legger Kjellbakk til.
Varierende lengde
Polar-sjefen påpeker at lengdene på kontraktene varierer veldig, fra kortere til lengre perspektiv.
- Men det mest vanlige er årskontrakter for vår del, legger han til.
- Hvor stor mengde av deres avtaler er kontrakter?
- Vi har nå cirka 20-25% på kontrakt for 2016, mens vi bare er på cirka 10% for 2017, opplyser han.
Vil unngå prissvingninger
For salgssjef Marit Sivertsen er ikke lakseprisens nivå i seg selv det aller viktigste, hun er mer opptatt av at prisen ikke svinger veldig, fra uke til uke.
– Har du en stabil pris, kan alle leve med det. Kan man holde seg på et noenlunde stabilt nivå er det ingen problemer med det, sier hun.
Hun ser en trend i at flere oppdrettere ønsker å ha langtidskontrakter.
– De ønsker seg kontrakter nettopp fordi det har vært en del ustabilitet i lakseprisene i år. Det er klart at jo større prisen blir, jo høyere kan fallet bli. Derfor ser vi nå at flere ønsker en forutsigbar pris, der de vet hva de kan forholde seg til, forklarer markedssjefen.
Les også: Fortsatt prisvekst
Asia gir beste pris
Eksportselskapet får det meste av laksen og ørreten de distribuerer fra åtte ulike produsenter i Nordland og Troms. Flere av oppdrettsselskapene er medeiere i eksportselskapet, men de får også cirka 15 prosent fra eksterne produsenter.
Prismessig kan det synes som om Asia-markedet som er mest stabilt.
– Asia er det enkleste markedet per dags dato å få prisen vi ønsker for laksen, spesielt med den høye lakseprisen vi har nå, der Taiwan og Sør-Korea utmerker seg i Asia-regionen, sier Sivertsen til kyst.no.
Hun skal om kort tid til Sør-Korea for å delta på en messe og for å møte kunder.
– Asiatene er veldig opptatt av helsebringende produkter, slik laksen er med sitt høye omega-3 innhold. Laks er blitt et svært populært produkt, som de helt klart er interessert i, sier hun.
– Vil bare øke, dersom det er lønnsomt
Totalt har selskapet eksportert 15 000 tonn fisk i år, og dette vil nok øke betraktelig frem mot jul, da selskapet er inne i sin mest hektiske periode med høy etterspørsel på julelaks. Størstedelen av fisken eksporteres til flere land men deres største enkeltmarked er USA.
– Målet for 2017 er å øke volum, men det er vanskelig. Vi vil jo bare øke, dersom det er lønnsomt, påpeker Sivertsen.
Les også: – 2016 blir et vanskelig år
Ole Kristian Kjellbakk sier at noen av lakseoppdrettere har fått mulighet til vekst gjennom grønne konsesjoner, men veksten har han foreløpig likevel ikke sett noe til.
– Jeg tror det fremover vil gå mer på å utnytte den kapasiteten oppdretterne allerede har, og få ned dødelighetstall og sykdom, og dermed øke volumet på denne måten, sier han.
– Vekst tror jeg ikke er nøkkelen nå, vi må heller se på det vi har og utnytte dette. Blant annet innen videreforedling, der vi kan produsere mer lokalt i Norge, og jeg mener bedriftene har mulighet til å spesialisere seg enda mer. Flere salg per hele bil, vil gi oss mer gevinst, konkluderer han.
Polar-sjefen legger til at lakseproduksjonen nettopp har etablert seg så sterkt fordi det er levering gjennom hele året.
Les mer om Polar Quality i Norsk Fiskeoppdretts magasin nr 11, som kommer i november.