Avslag til Pure Atlantic sitt konsept om lakseoppdrett i skip
Fiskeridirektoratet har i dag gitt Pure Atlantic AS avslag på søknaden om å bygge skip for oppdrett av laks.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fiskeridirektoratet skriver i avslaget at de etter en vurdering av søknaden har kommet frem til at det omsøkte prosjektet ikke oppfyller vilkåret om «betydelig innovasjon».
Pure Atlantic sin søknad gikk ut på å bygge verdens største skip og utelukkende designe det for å drive med oppdrett av laks. For å realisere konseptet er det søkt om i alt 45 utviklingstillatelser. Det finnes ingen andre konsepter som har fått innvilget, eller har søkt om, et så stort antall tillatelser, i følge Fiskeridirektoratet.
Mangelfull dokumentasjon
Fiskeridirektoratet skriver at de forventer at konsepter i denne størrelsesorden kan underbygges med tekniske spesifikasjoner og beskrivelser i søknaden.
De viser også til at at de konseptene som så langt har fått flest tillatelser har levert inn et sterkere prosjekteringsunderlag underbygget av strukturelle og hydrodynamiske beregninger, samt dokumentasjon som synliggjør funksjonaliteten til de forskjellige systemene.
Fiskeridirektoratet mener Pure Altantic AS ikke har levert et sterkt nok teknisk dokumentasjonsgrunnlag i sin søknad, og at de på bakgrunn av dette ikke har godkjent søknaden.
Verdens største skip
Planen til Pure Altantic AS var å drifte skipet i sonen utenfor Norges territorialgrense på 12 nautiske mil, men innenfor norsk økonomisk sone på 200 nautiske mil. Med hoveddimensjoner på over 500 m lengde og over 90 m bredde beskrives det i søknaden som ble avslått som verdens største skip.
Energibehovet på skipet skulle dekkes av påmonterte vindmøller bak på skipet. Designet viser et oppdrettsvolum på en million kubikkmeter.
Skipet skulle fungere som et semi-lukket oppdrettsanlegg, der vann strømmer gjennom skipet i innebyggede kanaler gjennom de forskjellige tankene.