Rederi satser friskt med ny avluserbåt
Smølarederiet Pure Shipping satser friskt. Nå har de kjøpt et kystverkfartøy som bygges om til avluserbåt og som skal være i drift allerede i mai. Dermed har det nystartede rederiet femdoblet kapasiteten på lusebehandling, melder de.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
På verftet Båt- og Oppdrettservice på Averøy ligger rederiets to båter side ved side. Båten Laugar, som ble kjøpt i fjor, skal utvides med enda en linje med FLS Avlusersystem. Nybåten Lautus er gjennom oppgradering og skal få tre linjer med FLS Avlusersystem om bord.
- Dette har vært et eventyr, sier daglig leder Karl Ove Eines i Pure Shipping. Det som begynte som en idé om å ha tilgjengelig lusebehandling på egne oppdrettslokaliteter, har blitt mye mer.
Han påpeker at de ikke hadde sett for seg dette.
- Etter bare noen måneders drift var vi fullbooket med lusebehandling på Laugar. Siste halvdel av fjoråret jobbet vi med døgnbemanning for å holde tritt med etterspørselen. Men så ble etterspørselen så stor at vi begynte å vurdere en båt nummer to. Og nå er den kjøpt og er klar for ombygging. At vi greier å anskaffe en ny båt i vårt andre driftsår, er veldig moro. I løpet av dette året har vi femdoblet kapasiteten fra én til fem avluserlinjer, sier Eines.
Kystverk-båt
Det er Kystverk-båten Vestfjord som nå er døpt om til Lautus og som blir Pure Shippings nye satsing på lusebehandling. Båten er 31 meter lang og vel 8 meter bred. Den får oppgradert hjelpemotor og tre linjer med FLS Avlusersystem. Båten får et mannskap på åtte, med fire på hvert skift.
– Båten er tatt veldig godt vare på og er i topp stand. For oss var dette et veldig godt båtkjøp til en fornuftig pris. Båten har ikke vært i bruk det siste året og trenger noe oppgradering, samt ombygging til vår bruk. Vi satser på at vi er i drift i løpet av mai og er klare til lusetrykket øker, sier Eines.
Mange kontakter
Bakgrunnen for kjøp av båt nummer to er at selskapet de siste månedene har landet en lang rekke kontrakter med både små og store oppdrettsselskaper fra Bergen i sør til Lofoten i nord. En god del av båtens kapasitet er allerede booket.
– Laugar skal gå lokalt, mens Lautus, som er en noe større båt, skal gå i et større område. Den nye båten muliggjør at vi kan operere langs hele norskekysten. For oss betyr det tilgang til et større marked når det gjelder lusebehandling.
Blir opplæringsbåt
Lautus blir også opplæringsbåt for Flatsetsund Engineering. Selskapet har den siste tiden solgt et betydelig antall av FLS Avlusersystem til både oppdrettere og serviceselskaper. Flatsetsund skal disponere to lugarer om bord.
– Vi har fått et godt samarbeid med Pure Shipping og er glad for at vi nå får et opplæringsfartøy som er tilgjengelig for oss og våre kunder, sier daglig leder i Flatsetsund Engineering, Kristian Lillerud.
Karl Ove Eines, som både er daglig leder i rederiet og overstyrmann på en av båtene, er klar på hva som er årsaken til suksessen de har hatt i markedet.
- Det dreier seg aller mest om god fiskevelferd. Det koker ned til at det er ett rør over dekk. Det er ingen pumper og ingen mekaniske deler som kommer i kontakt med fisken. Det er kun ett rør. Og det er begrenset hvor mye et rør kan skade en fisk. Vi har utelukket alle 90 gradere i våre rørsystemer ombord. Vi har kun 30 gradere som gir oss slakke fine svinger og dermed skånsom passasje for fisken.
Han sier at i tillegg kan de med FLS Avlusersystem vise til meget gode resultater når det gjelder lusebehandlingen med fjerning av over 90 prosent av lusa.
- Siden starten for et lite år siden har vi fått et godt renommé grunnet avlusing med høy effekt og ekstrem lav dødelighet. I fjor over ble det rapportert over 400 hendelser til Mattilsynet om uønsket dødelighet knyttet til avlusing. Vi har ingen av disse og det er vi stolte av. Vi kan også dokumentere at den skånsomme behandlingen av fisken gjør at den tar fôr umiddelbart etter behandling og spiser for fullt igjen innen to dager. Det gir minimalt tap av biomasse. Og så har vi vante sjøfolk om bord som har tilegnet seg god kompetanse på lusebehandling. Summen av dette er grunnlaget for at vi nå har signert et stort antall avtaler om lusebehandling med både små og store selskaper langs hele norskekysten, sier Eines.
Laugar kom i drift i juni 2016 og frem til nyttår ble det avluset 30 000 tonn laks i Pure Shipping. Dette tallet forventes å bli betydelig høyere i år.
Vil vokse
Pure Shipping har fått en pangstart i markedet og daglig leder Eines har slett ikke tenkt å stoppe med dagens to båter og 14 ansatte.
– Vi håper og tror at dette er starten på noe som kan bli enda større. Jeg tror ikke vi skal ha flere avlusningsfartøy med det første, men gjerne flere båter. Vi har lyst til å bli større og kanskje være en litt mer helintegrert kjede der vi kan ha alt fra klekkeri til matfiskproduksjon og slakteri. Da hører både brønnbåter, servicebåter og avluserbåter naturlig med for at vi kan være selvhjulpen i alle deler av vår produksjon, sier Eines.
- Pure Shipping AS ble startet i mars 2016. Rederiet eies av Shgv AS, Pure Norwegian Seafood AS og Erviks Laks og Ørret AS.
- Pure Shipping kjøpte en brønnbåt i fjor vår og utrustet denne med FLS Avlusersystem. Nå har rederiet investert i båt nummer to. Rederiet har nå til sammen 14 ansatte på de to båtene som begge skal drive lusebehandling langs norskekysten.