Brønnbåt nominert til Ship of the year
Sølvtrans brønnbåten Ronja Storm, som er under bygging, er nominert som ett av tre fartøy til Ship of the Year-prisen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Utdelingen av Ship of The Year 2019 finner sted på Nor-Shipping i Oslo 4. juni.
Nå har juryen valgt ut de tre finalistene: MS «Roald Amundsen», MS «Color Hybrid» og brønnbåten MS «Ronja Storm».
Fartøyet som er under bygging, vil bli verdens største brønnbåt.
«Ronja Storm», fikk nylig vann under kjølen for første gang i januar 2019. Deretter ble hun slept til Havyard for å ferdigstilles. Brønnbåten får plass til 7 450 m3 vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter.
I tillegg skal rederiet Sølvtrans sitt nye flaggskip kunne ta med seg 5 000 m3 ferskvann. Når skipet blir levert skal det rett ut i en 10-års kontrakt med oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia.
- Det var en veldig hyggelig nyhet å bli nominert til denne prisen. Vi gleder oss til å ta i bruk det nye skipet, sier Roger Halsebakk, administrerende direktør i Sølvtrans til Skipsrevyen.
Les også: Verdens største brønnbåt er i rute
«Ronja Storm» blir også utstyrt for fiskesortering, transport av slaktefisk og smolt samt at den utstyres for medisinering. Det er i tillegg lagt vekt på både stabilitet og redusert støy.
Den prestisjetunge prisen Ship of The Year deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen.
I 2018 vant «Future of The Fjords» den prestisjetunge prisen. Andre kjente vinnere er cruiseskipet «The World» i 2001 og «Bourbon Orca» i 2006. Her kan du se en oversikt over alle de tidligere vinnerne.
Stem på din favoritt på Skipsrevyen.no. (Avstemningen er en uhøytidelig meningsmåling. Den endelige avgjørelsen fattes av juryen.)