Studenter utvikler ROV-teknologi for havbruk
Siden 2015 har studentorganisasjonen Vortex NTNU konkurrert internasjonalt med selvbygget ROV. Nå tar de steget videre mot å bygge en AUV, og tror havbruksnæringen kan ha god nytte av teknologien de utvikler.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Studentorganisasjonen Vortex NTNU ble startet i 2015, da seks studenter ønsket å ta det de lærte i studiene ut i praksis ved å bygge en undervannsrobot. Som motivasjon hadde de muligheten til å teste ut ROVen i en internasjonal konkurranse i USA.
Eivind Salvesen er mekanisk leder, og forteller til Kyst.no at det er andre året han er med i organisasjonen, som nå har vokst til 21 medlemmer.
- Det første året var jeg med i markedsgruppen, og bygde den opp for å skaffe sponsorer. I år er jeg altså mekanisk leder og har ansvar for design av årets ROV, sier han.
Gruppen som jobber med det mekaniske har ansvaret for å utvikle en vanntett ROV-struktur. Dette inkluderer 3D-modellering, CFD-analyser (Computational Fluid Dynamics), thrusterdesign, utforming av oppdriftselementer, i tillegg til å integrere thrustere og kameraer til hoved-designet. De skal også utvikle arbeidsarmen til ROVen.
Internasjonal konkurranse
Organisasjonen deltar årlig i den internasjonale konkurransen MATE ROV, og 2018 blir tredje året de deltar. Salvesen forklarer at siden 2015, har både ROVen de bygger og konkurransen utviklet seg med teknologien.
- Både konkurransen og ROVen vi designer har gått fra å være veldig mekanisk, til å være mer rettet mot databruk.
- Den første konkurransen i 2016 var rettet mot mer tradisjonelle ROVer, som måtte ha funksjonalitet for å fysisk flytte objekter, eller for eksempler åpne en ventil. I år er det rettet mer mot datasyn, akustikk og signalbehandling. Det krever også mer nøyaktig posisjonering, påpeker han.
Årets konkurranse avholdes i Seattle, og som en relevans til det geografiske området, er temaet for konkurransen jordskjelv, flytrafikk og energi. Utfordringen i år blir å bygge en ROV som kan løfte opp et flyvrak ved hjelp av luftputer, noe som aldri har blitt gjort tidligere.
Bygger om til AUV
Nytt av året er at teamet ikke bare skal byggen en ROV helt fra bunnen av, men også at denne ROVen skal kunne gjøres om til en AUV (Autonomous Underwater Vehicle) av neste års team. Den skal kunne delta i den internasjonale AUV konkurransen RoboSub i 2019.
- Her prøver vi å få til en dobbeltløsing, noe som krever et veldig utfordrende design. ROVen blir større, og må kunne utføre flere tilleggsoppgaver, sier Salvesen.
Til RoboSub utvikler studenter autonome farkoster, som skal kunne utføre en serie oppgaver basert på maskinsyn og akustikk. Autonomi-prosjektet vil by på nye problemstillinger knyttet til blant annet posisjonering og bildegjenkjenning, men Vortex NTNU mener dette er en naturlig progresjon etter å ha bygget tre ROVer tidligere.
Ser muligheter innen havbruk
Som tidligere sponsoransvarlig, påpeker Salvesen at sponsorene så langt først og fremst har kommet fra offshorenæringen, og fra Statoil. Men han sier at de også håper på å kunne rette seg mer inn mot havbruk i tiden som kommer.
- Vi ser for oss at det er gode muligheter for å bruke ROVen til havbruksoperasjoner.
Her blir det hovedsakelig å se på autonomi for å få ROVen til å utføre oppgavene selv.
- I tillegg blir det veldig aktuelt å bruke datasyn for deteksjon av hull i nøter. RoVen vi utvikler er billig i markedssammenheng, så det fort kan være muligheter for å bare ha en gående rundt lokaliteten, sier han avslutningsvis.