Vil hjelpe barn til å velge sunnere
- SALMA er med på fellesdugnad for bedre folkehelse som skal gjøre det enklere å velge sunt! I gjennomsnitt spiser norske barn mer godteri enn fisk, skriver selskapet i en pressemelding.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Et sunt kosthold kombinert med fysisk aktivitet er nøkkelen til bedre helse. Nå går sjømatnæringen sammen med bransjene som leverer frukt, grønt og grove kornprodukter for å gjøre det enklere for folk å velge sunnere mat i hverdagen, kommer det frem i en pressemelding fra Salma.
Helsemyndighetene har satt et ambisiøst mål: Innen 2021 skal befolkningen spise 20 prosent mer frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter – og sjømat. Dette er selvfølgelig en målsetting for å bedre folkehelsen, ikke for å gjøre matprodusentene til lags.
For det nytter ikke å "vedta" hva folk skal putte i munnen. I en årrekke har helsemyndighetene publisert kostråd og anbefalinger om hva folk bør spise og ikke spise. Rådene er basert på tusenvis av internasjonale forskningsresultater, vitenskapelige artikler og publikasjoner. Men i praksis viser det seg svært vanskelig å påvirke folks handle- og spisevaner.
Det er et tankekors at selv om alle vet at sjømat er sunt, går konsumet likevel ned. I gjennomsnitt spiser norske barn i dag mer godteri enn fisk.
Felles løft
Helseminister Bent Høie inviterer både de matproduserende næringene og handelen til å være med på et felles løft for et sunnere kosthold.
SALMA og en rekke av matprodusentene og de store næringsorganisasjonene som Sjømat Norge signerer en samarbeidsavtale 16. mai der alle på sin måte bidrar for å gjøre det enklere for folk flest å velge sunnere alternativer i butikkene og hjemme i sitt eget kjøkken. Samme dag samles partene til felles workshop for å komme frem til konkrete tiltak som kan bidra til målene som er satt av helsemyndighetene.
- Vi i SALMA er stolte over å være med på dette laget som i felleskap skal jobbe for å bedre folks helse. SALMA har siden lanseringen for 11 år siden revolusjonert måten folk spiser fisk på ved å gjøre fersk kvalitetslaks tilgjengelig gjennom å fjerne skinn og ben samt ha så høy produktkvalitet at produktet kan spises rått, sier Tine Hammernes Leopold, administrerende direktør i SALMA.
- SALMA tror potensialet for økt konsum av fisk både handler om produktinnovasjon og om hvordan den serveres og kanskje spesielt til barn. I Oslo/Akershus, som gjerne ligger foran resten av landet i å adaptere nye mat-trender, svarer 1 av 4 foreldre at sushi eller rå fisk er favorittretten til deres barn. Det er dermed like populært som pølser og mer populært enn hamburgere.
- Gjennom forbrukerinnsikt vil vi gjøre det vi kan for at det skal være enklere for forbruker å ta sunne valg samt fortsette vårt arbeid med å utvikle nye produkter som inspirerer forbruker og øker andelen fersk kvalitetsfisk på norske middagsbord, sier Hammernes Leopold.