Gjorde om hobby til business
Rederiet Samba ble etablert som en hobby på 90-tallet og siden den gang har det blitt business av denne. Deres siste nyvinning er å frakte rensefisk-bilen ut på merdkanten, noe de omtaler som en stor suksess. - Nå ønsker vi å utvikle oss enda mer innenfor havbruksnæringen, sier mannskapssjef og kaptein Emil Brimsholm, til kyst.no.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Selskapet som holder til på Lepsøy i Os, betegner seg selv som spesialister innen maritim support og AHTS. De gjennomfører transport- og anleggsservice innen havbruk, offshore og bygg- og anlegg langs hele norskekysten.
- Selskapet begynte som en hobby, der hovedtyngden av oppdragene var å kjøre på betongbiler og utstyr i skjærgården, samt noe oppdrag for havbruksnæring, forteller Emil Brimsholm, mannskapssjef og kaptein i selskapet til kyst.no.
Selskapet ble stiftet i 1997 av Anders Brimsholm, da selskapet kjøpte en ferje av HSD som het "Samband". Der malte de vekk to bokstaver på siden og begynte å drifte ferjen som MS Samba.
Spesialiserte fartøy
I 2007 overtok Bjørn Anders Brimsholm og Jan Erling Røttingen selskapet og driften. Siden den gang har de ifølge Brimsholm virkelig satset på utvikling.
- Selskapet har i dag seks fartøy som alle er multifunksjonelle, opplyser han.
Noen av disse er bundet på kontrakter, men han påpeker at de alltid prøver å ha en båt på "spotten" for å imøtekomme eksisterende kunder og nye kunder.
Har kjøpt flere fartøy
Deres viktigste satsinger er ifølge Brimsholm ROV- og undervannsoperasjoner. Det siste året har selskapet investert i tre nye fartøy Fox Challenger, Fox Hunter og Fox Chaser
- På «Fox Fighter» er det montert to Thermolicere. Fartøyet «Fox Challenger» er en fortøyning båt med ROV og tauekraft opp til 46 tonn. Samtidig har vi fartøyet «Molly», som også er en fortøyningsbåt, og «Samba» som fungerer som hjelpebåt under avlusing samt transportbåt. De to siste fartøyene «Fox Hunter» og «Fox Chaser» er to hurtiggående fartøy med ROV om bord, informerer han.
- Vi har nylig satset på to nye ROV-fartøy som går i 45 knop. I tillegg til en borerigg som vi kan operere med 300 meter under vann, dette gjør forankring mye mer sikkert, konstaterer mannskapssjefen.
Forankring og frakt
Operasjoner med å bore bolter ned til 300 meter har vært en av de nye satsingene til selskapet.
- Der er vi ikke helt i mål, men regner med å ha alt klart innen mai 2017. "Challenger" er et fortøyningsfartøy med tauekraft opp til 46 tonn. Noe vi tror kommer til å bli svært nyttig med tanke på å tilfredsstille de nye nytek-kravene på forankring av anlegg, legger han til.
De ulike typene oppdrag de utfører for havbruksnæringen er tradisjonelt mekanisk avlusing, ROV-oppdrag, fortøyning av anlegg, transport, sleping, boring og not-håndtering.
Tar lastebilen ut på merdkanten
Selskapet har den siste tiden også startet med en ny fraktemetode av levendefisk.
- Istedenfor å frakte rognkjeks og rensefisk i kar på båter, har vi begynt å transportere rognkjeksbilen direkte til merdkanten. Dette har vist seg å være en stor suksess, som omtrent har eliminert dødelighet på rensefisk under transport.
Året så langt beskriver Brimsholm som travelt og han har også ambisjonene klare.
- Vårt mål er å fortsette å være en seriøs aktør innenfor næringen, og bli en totalleverandør av servicebåter innen havbruk, sier han fornøyd.
Brimsholm sier avslutningsvis at det er utrolig viktig for selskapet å være en opplæringsbedrift som har fokus på å bygge opp det maritime miljøet i nærområdet deres.
- Eiere er Bjørn Anders Brimsholm (styreleder og eier 47,5% ), Jan Erling Røttingen (styremedlem og eier 47,5% ) og Eirik Haugland ( daglig leder og eier 5 % ).
- Selskapet har 32 fast ansatte, i tillegg til at de leier inn vikarer etter behov.
(Se flere bilder under)