En sjømatnæring i medvind
Interessen for havbruksfag er stor, og Sett Sjøbein har gjort mange grep for å nå ut til ungdommen. Selv om ikke alle fagene har like mange søkere, peker pilene oppover, ifølge interesseorganisasjonen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Janita Arhaug i Sett Sjøbein sier til Kyst.no/Norsk Fiskeoppdrett at de opplever en sjømatnæring i medvind blant de unge og hadde rekordhøye søkertall til blå fagretninger i videregående skole og høyere utdanning også for 2018/19.
- Samtidig har vi studenter som ikke studerer typiske fiskeri- og havbruksfag som ønsker å bli kjent med næringen vår, blant annet gjennom deltakelse på Sett Sjøbeins arrangementer, forteller hun.
Positive søkertall
- Det var 253 søkere totalt, herav 197 gutter og 56 jenter. Det er i hovedsak guttene som står for økningen i årets søkertall, og det er en svak nedgang i antall jenter som søker seg til Akvakultur VG2. For Akvakultur VG3 (læreperioden) hadde vi en oppgang på 9,7 % i antall søkere fra 2017. Det var 158 søkere totalt, herav 112 gutter og 46 jenter, opplyser Arhaug.
Tankevekker
Men Sett Sjøbein ser også utfordringer i søkertallene som næringen bør ta tak i.
- Lærefaget Sjømathandler har hatt svært få søkere over flere år, og i 2018 er søkertallene halvert fra fjoråret. Lærefaget Sjømatproduksjon hadde bare en søker. Dette bør være en tankevekker.
- Rekruttering av ungdom til sjømatnæringen går gjennom utdanning, og å tilby læreplasser i fagene sjømatproduksjon, industrimekaniker, automatisering, kjemi- og prosess og også kontor og administrasjon kan bidra til å øke antall norsk ungdom i sjømatindustrien betraktelig hvis det er ønskelig av næringen, legger hun til.
Høyere utdanning
Pilene pekte særlig oppover for førstevalgssøkere til studier som Biomarin innovasjon på NTNU i Ålesund, som økte med 42,9 %, Havbruksdrift og ledelse på Nord universitet (+32 %), og Akvamedisin på Universitetet i Tromsø (+25,6 %). Andre marine studier som fikk en økning er Marin logistikk og økonomi på Høgskolen i Molde (+9,3 %), og Fiskehelse på Universitetet i Bergen (+2,3 %).
- Søkertallene er gledelige, også siden flere av disse studiene hadde en oppgang i fjor. Det viser at trenden fortsetter. Det er tydelig at mange ønsker å jobbe med næringene i havet, noe som også samsvarer godt med de nasjonale satsningene, og ikke minst arbeidet vårt i Sett Sjøbein, opplyser hun.
Søkertallene til videregående opplæring sier hun er svært positive for sjømatnæringen, og Akvakultur VG2 hadde en økning på 21,6 % i antall søkere fra 2017.
I 2018 gjennomførte Sett Sjøbein tiltak spesielt rettet mot elever i videregående skoler og høyere utdanning for å synliggjøre mulighetene i sjømatnæringen.
Arhaug sier næringsaktørene er lette å be når de ønsker å vise bedriftene deres frem overfor ungdom.
- De fremstår også som ærlige og oppriktig interessert i ungdommene, de tør å by på seg selv, og lar ungdommene få ta del i næringens utfordringer og muligheter. Dette gjør næringen både spennende og mer attraktiv som fremtidig arbeidsplass for de unge.
Vil synliggjøre yrkes- og utdanningsvalg via nettsiden og sosiale media
Som for i fjor på dette tidspunktet, er det også i år enda uklart hvordan 2019 blir seende ut for Sett Sjøbein.
Arhaug sier det foreligger i skrivende stund ikke noen konkret informasjon om størrelse på tilskudd over statsbudsjettet, og eventuelt hvilke føringer som legges til grunn.
- For 2018 fikk vi tilsagnsbrevet først i midten av februar så vi er beredt på at det kan ta litt tid før vi vet noe. Vi legger opp til å samle styrings- og referansegruppen til et møte så snart det foreligger en avklaring i forhold til statsbudsjettet, opplyser hun.
Mens Sett Sjøbein venter på en avklaring fra Nærings- og fiskeridepartementet påpeker Arhaug de jobber spesielt med å synliggjøre yrkes- og utdanningsvalg via nettsiden og sosiale media.
- Nye yrkesportrett for å vise frem ulike yrker i sjømatnæringen legges ut på nettsiden, og studietilbudene oppdateres. Vi er også godt i gang med å synliggjøre tilbudet innen etter- og videreutdanning som er relevante for ansatte i sjømatnæringen. En ny funksjon er lagt inn for «Etter- og videreutdanning», og nye tilbud legges ut fortløpende, sier Arhaug.
På Instagram vil Sett Sjøbein også profilere seg ved å la ungdom på praksis/utplassering i bedrifter få ta over deres konto i perioder for å gi et innblikk i næringen og vise frem sine utdanningsvalg.
Les hele denne saken i Norsk Fiskeoppdrett nummer 1, der vi blant annet har hatt fokus på utdanning i havbruksnæringen.