Det å få komme ut på anleggene, få se størrelsen og hvordan ting fungerer, var en oppvekker for å forstå problemstillingene i bransjen, er tilbakemeldingen fra studentene som deltok på bootcamp i Trøndelag. Foto: Sett Sjøbein.

En sjømatnæring i medvind

Interessen for havbruksfag er stor, og Sett Sjøbein har gjort mange grep for å nå ut til ungdommen. Selv om ikke alle fagene har like mange søkere, peker pilene oppover, ifølge interesseorganisasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Janita Arhaug i Sett Sjøbein sier til Kyst.no/Norsk Fiskeoppdrett at de opplever en sjømatnæring i medvind blant de unge og hadde rekordhøye søkertall til blå fagretninger i videregående skole og høyere utdanning også for 2018/19.

- Samtidig har vi studenter som ikke studerer typiske fiskeri- og havbruksfag som ønsker å bli kjent med næringen vår, blant annet gjennom deltakelse på Sett Sjøbeins arrangementer, forteller hun.

Positive søkertall

Janita Arhaug er daglig leder i Sett Sjøbein. Hun forteller om en sjømatnæring som er i medvind blant de unge, og søkertallene til videregående opplæring er svært positive for sjømatnæringen, og Akvakultur VG2 hadde en økning på 21,6 % i antall søkere fra 2017. Klikk for større bilde. Foto: Sett Sjøbein.

- Det var 253 søkere totalt, herav 197 gutter og 56 jenter. Det er i hovedsak guttene som står for økningen i årets søkertall, og det er en svak nedgang i antall jenter som søker seg til Akvakultur VG2. For Akvakultur VG3 (læreperioden) hadde vi en oppgang på 9,7 % i antall søkere fra 2017. Det var 158 søkere totalt, herav 112 gutter og 46 jenter, opplyser Arhaug.

Tankevekker

Men Sett Sjøbein ser også utfordringer i søkertallene som næringen bør ta tak i.

- Lærefaget Sjømathandler har hatt svært få søkere over flere år, og i 2018 er søkertallene halvert fra fjoråret. Lærefaget Sjømatproduksjon hadde bare en søker. Dette bør være en tankevekker.

- Rekruttering av ungdom til sjømatnæringen går gjennom utdanning, og å tilby læreplasser i fagene sjømatproduksjon, industrimekaniker, automatisering, kjemi- og prosess og også kontor og administrasjon kan bidra til å øke antall norsk ungdom i sjømatindustrien betraktelig hvis det er ønskelig av næringen, legger hun til. 

Høyere utdanning

Pilene pekte særlig oppover for førstevalgssøkere til studier som Biomarin innovasjon på NTNU i Ålesund, som økte med 42,9 %, Havbruksdrift og ledelse på Nord universitet (+32 %), og Akvamedisin på Universitetet i Tromsø (+25,6 %). Andre marine studier som fikk en økning er Marin logistikk og økonomi på Høgskolen i Molde (+9,3 %), og Fiskehelse på Universitetet i Bergen (+2,3 %).

- Søkertallene er gledelige, også siden flere av disse studiene hadde en oppgang i fjor. Det viser at trenden fortsetter. Det er tydelig at mange ønsker å jobbe med næringene i havet, noe som også samsvarer godt med de nasjonale satsningene, og ikke minst arbeidet vårt i Sett Sjøbein, opplyser hun.

Søkertallene til videregående opplæring sier hun er svært positive for sjømatnæringen, og Akvakultur VG2 hadde en økning på 21,6 % i antall søkere fra 2017.

I 2018 gjennomførte Sett Sjøbein tiltak spesielt rettet mot elever i videregående skoler og høyere utdanning for å synliggjøre mulighetene i sjømatnæringen.

Arhaug sier næringsaktørene er lette å be når de ønsker å vise bedriftene deres frem overfor ungdom.

- De fremstår også som ærlige og oppriktig interessert i ungdommene, de tør å by på seg selv, og lar ungdommene få ta del i næringens utfordringer og muligheter. Dette gjør næringen både spennende og mer attraktiv som fremtidig arbeidsplass for de unge.

Vil synliggjøre yrkes- og utdanningsvalg via nettsiden og sosiale media

Som for i fjor på dette tidspunktet, er det også i år enda uklart hvordan 2019 blir seende ut for Sett Sjøbein.

Arhaug sier det foreligger i skrivende stund ikke noen konkret informasjon om størrelse på tilskudd over statsbudsjettet, og eventuelt hvilke føringer som legges til grunn.

- For 2018 fikk vi tilsagnsbrevet først i midten av februar så vi er beredt på at det kan ta litt tid før vi vet noe. Vi legger opp til å samle styrings- og referansegruppen til et møte så snart det foreligger en avklaring i forhold til statsbudsjettet, opplyser hun.

Mens Sett Sjøbein venter på en avklaring fra Nærings- og fiskeridepartementet påpeker Arhaug de jobber spesielt med å synliggjøre yrkes- og utdanningsvalg via nettsiden og sosiale media.

-  Nye yrkesportrett for å vise frem ulike yrker i sjømatnæringen legges ut på nettsiden, og studietilbudene oppdateres. Vi er også godt i gang med å synliggjøre tilbudet innen etter- og videreutdanning som er relevante for ansatte i sjømatnæringen. En ny funksjon er lagt inn for «Etter- og videreutdanning», og nye tilbud legges ut fortløpende, sier Arhaug.

Instagram vil Sett Sjøbein også profilere seg ved å la ungdom på praksis/utplassering i bedrifter få ta over deres konto i perioder for å gi et innblikk i næringen og vise frem sine utdanningsvalg.

Les hele denne saken i Norsk Fiskeoppdrett nummer 1, der vi blant annet har hatt fokus på utdanning i havbruksnæringen.