Båten skal spare miljøet for 520 tonn CO2 per år.

Overleverte ny servicebåt

FSV Group AS fikk den 24 april overlevert «Multi Enovation» fra Sletta Verft. Den 17 meter lange båten vil kunne operere helelektrisk en hel arbeidsdag. Dette er bygg nummer 192 fra verftet og er designet av Solstrand Trading.

Publisert Sist oppdatert

Fartøyet er utviklet for å utføre service, support, frakte- og slepeoppdrag for havbruksnæringen og har en batterikapasitet på 1.050 kWh, noe som gjør den ledende i dagens serviceflåte, skriver verftet i en pressemelding.

Batteripakken, sammen fartøydesign og det elektriske framdriftsmaskineriet, sparer miljøet for 520 tonn CO2 per år, som tilsvarer et utslipp på rundt 215 biler.

«Multi Enovation» er det andre fartøyet FSV Group får overlevert fra Sletta Verft i 2023.

Totalt har FSV seks fartøy i ordre som er planlagt overlevert i 2023 hvor alle fartøyene vil ha et lignende elektrifisert framdriftsmaskineri. FSV Group har opplevd en kraftig vekst siden etableringen i 2011 og selskapet vil ha totalt 22 fartøy i drift når 2023 er omme. Parallelt med et intenst nybyggingsprogram, bygger rederiet også om noen av de eksisterende fartøyene til hybrid framdriftslinje.

Hoveddata:

Navn: «Multi Enovation»

Verft: Sletta Verft

Byggenummer: 192

Design: Solstrand Trading

Lengde: 17 meter

Bredde: 8 meter

Tonnasje: 128

IMO-nummer: 9923695

Rederi: FSV Group

Fremdrift: DC Multi Grid system - Elmarin

Batteripakke: 2x 525 kWh - Hagal Ocean

Generator: Scania DI 13 425kW

Gear: HGH474TS430WS - Nogva Heimdal

Dekksutstyr: MBH

Livbåter: Viking - Certex

Elektrisk installasjon: Elmarin

- Vi jobber hardt for å beholde en ledende posisjon innen elektrifisering av serviceflåten i næringen, og da er en slik omstilling nødvending, sier daglig leder i FSV Group, Arild Aasmyr.

Stolt Kåre Sletta

Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft sier det er svært hyggelig å få levere enda et fartøy til FSV.

– Vi er stolt over å få levere moderne og miljøvennlige servicefartøy til FSV Group. FSV stiller meget strenge krav til kvalitet, finish samt leveransepresisjon, og vi ser på det som en stor tillitserklæring at de igjen valgte å bygge hos oss, legger han til.

Maskineri

Nybygget er utstyrt med Scania DI 13 generator som yter 425kW. Gir og propellanlegg er levert av Nogva Heimdal . Batteripakken har en kapasitet på 1050 kWh levert av Hagal Ocean. Styremaskin og thrustere er levert av PMH, hvorav styremaskin er av type SG500 og thrusterne yter 2 x 80 kW. Fremdriftssystem, IAS, EMS og manøversystem er levert av Elmarin AS.

Dekksutstyr

Vinsj, styrepinner, haikjeft og capstaner er levert av MB Hydraulikk. Dimo har stått for leveranse av kran og EPU. Undervannsdronen (ROV) er levert av Sperre AS og er av type Sub-Fighter 10K.