Lanserer eget merkevarenavn i USA
Denne uka lanseres laks fra Skjerstadfjorden under nytt merkenavn i USA. Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm skal gjennom sitt nyutviklede merkenavn Nordic Blu sørge for laks på amerikanske tallerkener.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
På sin egen stand under Boston Seafood Show står Geir og Ørjan Wenberg sammen med kollega Roger Øksheim fra familiebedriftene Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm og presenterer Nordic Blu, kommer det frem i en pressemelding.
- Det er vel litt unikt at et familieselskap fra Nord-Norge oppretter en egen merkevare i USA, så dette er vi veldig stolt over, sier Geir Wenberg på standen i Boston.
Fiskeri- iog havbruksmessen er en av verdens største og en perfekt arena for å få oppmerksomhet rundt det nye varemerket Nordic Blu, som eksporteres ut i det store markedet i USA.
Fra Boston kan selskapet melde om stor aktivitet på stand, og at det allerede har kommet flere interesserte aktører forbi lakse-standen.
Eventyret er i gang
En distribusjonsavtale er allerede på plass, og i januar ble den første leveransen med Nordic Blu laks sendt til USA. Om to til tre år er det snakk om noen tusen tonn til et marked som betaler godt. Først og fremst på grunn av miljøbevisste kunder.
- Vi samarbeider med Clean Fish om distribusjon i Amerika. Foreløpig er det hoteller og restauranter som er de fremste kundene våre, sier Wenberg.
På messen er målet å gjøre merkevaren Nordic Blu kjent, og forsøke å få fotfeste i markedet. Det er enda mye jobb som må gjøres før de store mengdene kan distribueres.
- Foreløpig er det snakk om helfisk og filét. På sikt er det en ambisjon å eksportere videreforedlet fisk, som for eksempel røkt laks. Den nye filetfabrikken Salten Salmon i Bodø vil spille en sentral rolle i Nordic Blu sin utvikling i det amerikanske markedet, forteller Wenberg.
Norsk laks er en ettertraktet vare i USA og gjennom Nordic Blu får markedet historien om lakseeventyret som startet i en robåt i Skjerstadfjorden på begynnelsen av 80- tallet, og som har utviklet seg til å bli en av Norges mest attraktive eksportvarer.
- Vi merker jo at amerikanerne har en kjærlighet til rene fiskeprodukter. Det er mange som stopper opp og ser på bildene fra hjemstedet vårt. De blir gjerne stående en stund, og da blir vi jo stolte nordlendinger, sier Wenberg.
Miljøbevisst marked
I fjor oppnådde lakseproduksjonen i Skjerstadfjorden den høyeste rangeringen på miljøvennlighet hos organisasjonen Seafood Watch. Det er en sjømatguide som rangerer produsenter og gir råd videre til markedet om hvilken matproduksjon som er den mest bærekraftige.
- Det at vi fikk den beste rangeringen vitner jo om en ganske ekstrem holdning i bedriften vår til miljø, når vi er den eneste lakseprodusenten i verden som driver i åpne mærder med høyest miljø-score på dette, sier Wenberg.
Seafood Watch rangerer basert på negative effekter på miljøet, både lokalt og globalt. Det amerikanske markedet er opptatt av dette, og betaler gjerne mer for miljøvennlig mat. På fiskerimessen i Boston er det nettopp miljøaspektet som har fått mest oppmerksomhet i år.
- Det er veldig motiverende å se at alle ressursene vi har brukt på å få det reneste produktet betaler seg på sikt, og at flere følger etter, sier Wenberg.