Kontraktene renner inn for Sletta Verft
FSV Group og Sletta Verft har inngått kontrakt på bygging av enda et nytt 27 meter langt frakte- og servicefartøy. Fartøyet er en kopi av NB 183 som ble kontrahert i september 2019.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet som er spesielt utviklet for frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. Fartøyet er en kopi av NB183 som skal leveres i oktober 2020.
Det nye fartøydesignet har lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for sikre og effektive operasjoner om bord.
FSV Group ble etablert i Molde i 2011. Selskapet strategi har mål om en kraftig vekst av flåten som i dag består av 11 spesialfartøy inklusiv en lekter, som driftes og leies ut til ulike operasjoner som sleping, frakt, bistand til installasjon og inspeksjon av oppdrettsanlegg, samt ROV- og subseaoppdrag. Selskapet har i tillegg leid inn servicefartøy fra andre servicebåtrederi for å håndtere en økende oppdragsmengde.
- FSV har en ambisjon om å være blant de ledende aktørene innen markedet for servicefartøy og spesielt innenfor segmentene med de tyngste arbeidsoppgavene, sier Styreleder i FSV Group, Per Olav Myrstad.
Søker Enova-støtte
Ifølge daglig leder i FSV Group, Arild Aasmyr, opplever selskapet økt etterspørsel og bygger derfor enda et fartøy som skal håndtere komplekse og krevende oppdrag på en mer trygg og effektiv måte.
- Jeg tror dette fartøyet i kombinasjon med dyktige ansatte vil bidra til en videre positiv utvikling for selskapet. For å tilfredsstille fremtidige miljøkrav vil vi søke om ENOVA-tilskudd for å få installert diesel-elektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med en batteripakke. Dette vil være den største batteripakken installert på et større servicefartøy i havbruksnæringen, sier Aasmyr.
Andre på få dager
Den nye kontrakten med FSV Group er den andre på bare noen få dager for verftet ved Mjosundet. Mandag denne uken kunne de avsløre at Frøy Akvaressurs har kontrahert en 19,90 meter lang og 10,6 meter bred arbeidsbåt. Det nye fartøyet er designet av Møre Maritime i Kristiansund, og skal utrustes med en diesel-elektrisk løsning og batteripakke.
Planlagt levering på det nye fartøyet er mai 2021.