Det 7,95 meter lange og 2,78 meter brede fartøyet oppnådde i overkant av 35 knop under test. Foto: ProZero Norge

ProZero leverer til Austevoll

ProZero Norge As i Stavanger overleverte i januar en ProZero 8 m Full cabin DC til Havkar Drift AS i Austevoll. Båten ble overlevert til kunden ved verftet i Faaborg DK

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båtene blir bygget ved Tuco Yacht Værft ApS i Faaborg Danmark. 

ProZero 8 m Full cabin DC er bygget i kompositt og etter samme tegninger som Offshore Fast Rescue Boat. Dette gir et veldig godt skrog med høy retningsstabilitet og veldig gode sjøegenskaper, skriver selskapet i en pressemelding. 

Dette fartøyet er utformet og tilrettelagt i samarbeid med kunden. 

Hoveddata: 

  • Verft: Tuco Yacht Værft ApS
  • Reder: Havkar Drift As
  • Byggematerial: Kompositt 
  • Lengde: 7,95 meter 
  • Bredde: 2,78 meter 
  • Dybde: 0,8 meter 
  • Fart: ca 35 knop 
  • Antall personer.6 
  • Motor: Volvo Penta D4 300 
  • Fremdrift: Volvo Penta Stern drive 
  • Baugpropell Lewmar 2kW, 
  • Interceptors: Hydrotab 320BT 
  • Kartplotter: Lowrance HDS 9 LIVE 3-in-1 
  • Radar: Lowrance Broadband Radar 3G 
  • VHF: Simrad rs20s 

Alle fartøyene i ProZero-serien blir bygget etter modulprinsippet og er derfor veldig enkle å tilpasse den enkelte kundes behov. 

Johannes Møgster, daglig leder i Havkar Drift AS, opplyser at dette fartøyet skal brukes på lokasjoner i Kinn- og Bremanger kommune i Vestland fylke. Disse lokasjonene tilhører Austevoll Melaks, Langøylaks AS og Troland Lakseoppdrett AS og driftes av Havkar Drift AS. 

Dette er lokasjoner som det er forholdsvis lang avstand til og som er værutsatt. Ved å kunne ha et lavt drivstofforbruk og høy fart blir det en fin besparelse. 

- Vi ser frem til og ta denne båten i bruk i dette området med krevende vær og røffe sjøforhold sier Johannes Møgster. 

- Under testen oppnådde vi en fart på + 35 knop med fulle dieseltanker og 5 personer om bord opplyser Daglig leder i ProZero Norge Kjetil Nygård.