Sterk vekst for maritim leverandørindustri
Mer fiskebåt, mer cruise, mer havbruk, mer vindparker og mer offshore. Analytikerne forventer sterk vekst for leverandørindustrien i maritim sektor.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Leverandørindustrien omsatte for 59 milliarder kroner i 2017 og sysselsatte 18.000 årsverk. Det viser tall fra Menon Economics. Den årlige rapporten om resultat og markedsutsikter for maritime utstyrsleverandører som ble lagt frem under Verftskonferansen i Ålesund viser oppløftende tall for norsk maritim leverandørindustri.
Sysselsettingen henger noe etter, men forventes også å øke neste år. Det er særlig veksten i fiskeri og cruise som driver veksten. Også akvakultur viser god utvikling.
Forventer sterk vekst
- De siste årene har vært tøffe, men 2018 blir året da det snur for norske utstyrsleverandører for skipsutstyr, og vi forventer sterk vekst i 2019, sier senioranalytiker Anders Helseth til Skipsrevyen.
Mens veksten i 2018 ligger an til å bli seks prosent, viser tallene for 2019 en vekst på 13 prosent.
- Norske skipsutstyrsleverandører ser også ut til å klare seg godt i den internasjonale konkurransen, for 2/3 av omsetningen kommer fra leveranser internasjonalt, forteller han.
Investeringer i vindparker større enn i olje og gass
Markedsanalytiker Erik Tønne hos Clarksons Platou sier investeringene i vindparker er nå større enn investeringene i olje og gass i britisk sektor i Nordsjøen.
- Også i norsk sektor er investeringene i vindparker nesten på nivå med olje og gass. Det som kommer til å skje når nå olje og gassinvesteringene igjen tar seg opp, som en følge av økte oljepriser, er at supplyskipene, som nå har vært beskjeftiget med offshore vind, vil komme til å forsvinne tilbake til olje og gass, forteller han.
Tønne mener det betyr at det vil bli muligheter for verftsindustrien til å bygge nye og mer skreddersydde båter for offshore vind.
- Vindparker vil komme til å fortsette sin vekst og vil komme til å få stadig sterkere økonomisk betydning i tiden fremover, tror han.
Cruise og ferger er markedsdriverne
Helseth sier lønnsomheten har vært lav de siste årene, men påpeker de ser en bedring i 2018 og en sterk bedring for 2019.
– Vi vil se en fortsatt sterk vekst i oppdagelsescruise og fergemarkedet. Vi ser en lovende, men mer usikker fremtid for fiskeri og havbruk, som blant annet knytter seg til kvoter, konsesjoner, rentenivå og valutakurser. Investeringene i olje og gass har nådd bunnen og forventes å øke i tiden som kommer. Utstyrsleverandørene er igjen lønnsomme og det er spennende framtidsutsikter med fokus på klima og digitalisering, avslutter Helseth.