Annonsørinnhold

Havida annonsørartikkel

– Vi nærmer oss en ny bransjestandard i havbruksnæringen

I nærmere åtte år har teknologibedriften Havida utviklet og forbedret et produkt som har endret måten røktere kan arbeide på ute i merdene betydelig. Utstyret beskrives som et komplett økosystem, og er allerede å finne hos mange oppdrettere langs norskekysten.

Daglig leder i Havida, Tomas Sund, håper og tror produktet kan bli del av en ny bransjestandard for havbruksnæringen.

Det hele startet da daglig leder i Havida, Tomas Sund og hans kolleger jobbet med elektriske installasjoner ute på merder. De oppdaget raskt et behov blant røkterne, noe som kunne gjøre jobben deres enklere, og som krevde mindre vedlikehold.

– I havbruksnæringen utvikles det stadig nye kommunikasjonssystemer, overvåkningsapparater og annet utstyr som krever strøm, vinsj og koblinger. Merdene ble fullere og fullere av diverse utstyr, og det ble veldig mye for røkterne å holde styr på, forteller Sund.

Gjengen i Havida bestemte seg for å ta problemet på alvor, og resultatet ble det vi i dag kjenner som Havida Sense.

Alt på ett sted

Havida Sense er nå i full produksjon og etterspørselen vokser. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor:

– Havida Sense er kort fortalt et egenutviklet komplett økosystem for overvåkning og kommunikasjon i merd. Her har vi samlet all kommunikasjon, strøm og overvåkning i et enkelt, brukervennlig skap, forklarer Sund.

– I dette ligger også kobling til våre egenutviklede undervannskamera, fôringskamera med tilhørende vinsj, samt muligheten til å koble på tredjepartsutstyr, utdyper han.

Selve skapet som utgjør Havida Sense lar seg enkelt vokse i takt med ny teknologi og utviklingen som skjer i bransjen. Det er en stor styrke for forbrukerne.

– Det er ingen hemmelighet at den teknologiske utviklingen i havbruksnæringen utvikles i rekordfart. Det er stadig ny teknologi og utviklinger som skal på plass, og dette jobber vi mot hver eneste dag, forteller Sund.

–Jeg tør å påstå at vi nærmer oss en ny bransjestandard for utstyr som monteres på merd.

De tekniske løsningene i Havida Sense er justerbare og skalerbare etter hver enkelt kundes behov. Enten du trenger utvidet tilkobling til strøm, eller ønsker mer fokus på kommunikasjon, ligger alt til rette for å få akkurat det utstyret du trenger.

– Vi har også store planer om videre utvikling av Havida Sense, da særlig rettet mot kommunikasjon og dataoverføring, forteller Sund og smiler lurt.

Les mer om produktet her

Veldig brukervennlig

Med brukeren i sentrum

Det ligger mange timer med utvikling, prøving og feiling bak. Alt for å gjøre brukeropplevelse, effektivitet og funksjonalitet best mulig for dem som jobber ute på merdene hver eneste dag.

– Det har vært en lang vei å gå for å komme dit vi er i dag. Ved hjelp av tett dialog og samarbeid med røkterne selv, har produktet sakte, men sikkert tatt form, forteller Sund, og fortsetter:

– Bruker-perspektivet har hele tiden stått i hovedfokus. De fikk selv teste ut prototyper, komme med idéer og forslag til justeringer. Det er til syvende og sist de som skal bruke produktet, og da var det viktig for oss å lytte til deres behov og ønsker. Det har resultert i et konsept som er utrolig lett å installere og håndtere.

Nysgjerrig på produktet?

Havida annonsørartikkel

Fra det hele startet for åtte år siden, har det vært flere prototyper enn de klarer å telle, men til gjengjeld ligger det mye læring bak.

– Noen av de første modellene vi lagde ble så store at hele hensikten med å samle det forsvant. Jeg tror nok vi kunne åpna et lite museum med alle de ulike prototypene vi har på lager, ler han.

Viktigheten av lokal handel

Det endelige produktet vi i dag kjenner som Havida Sense sto klart i 2019, og er i dag installert på merder langs hele den norske kystlinjen. Installasjonen er enkel, og alt av produksjon, service og vedlikehold skjer lokalt i Brønnøysund.

– Responsen fra bransjen har vært enorm. Havida Sense gjør arbeidshverdagen til røkterne enklere. Det er mindre å forholde seg til, mindre tid på vedlikehold, som igjen gir dem mer tid til å løse den viktige jobben de gjør for laksen og norsk havbruksnæring, forteller Sund.

Ved å holde all produksjon lokalt i Norge, kan Havida garantere for levering, samt planlegge bestillinger og produksjoner ut fra tilgangen til råvarer. Den samme garantien vil man ikke ha for produksjon i utlandet, mener Sund.

Les mer om deres tjenester her

Havida annonseartikkel

– I tillegg vil ventetiden på service og vedlikehold være mye kortere. Vi har alle nødvendige deler på lager her i Brønnøysund, samt all kompetanse samlet på ett sted, forteller han.

Siden Havida står for all produksjon selv, kan de også stå inne for å levere et produkt med holdbarhet år etter år.

– Livet på havet er ikke bare solskinnsdager og blikkstille vann. Da er det viktig at man har utstyr som tåler å stå i en storm eller ti, og det kan i aller høyeste grad Havida Sense.

For Havida og deres produkter ligger det mange spennende planer i horisonten.

– Uten å røpe for mye, kan jeg si at det vil komme en del nytt og spennende under årets Aqua Nor, avslutter Tomas Sund med et smil.

Bli mer kjent med Havida her