Vil ta Marine Donut til Canada
Mens Bluegreen Group bygde den første Marine Donuten i Norge, arbeidet de også med å bygge relasjoner i Canada og andre steder. Nå håper de på godkjenning av søknaden sin.
Tidligere i dag sendte Bluegreen Canada Inc., et datterselskap av Norges Bluegreen Group, inn sin miljøregistrering for å bygge og bruke Marine Donut i Newfoundland og Labrador i Canada.
Les også: Marin Donut - neste generasjon fiskeoppdrett?
- Som beskrevet i det omfattende registreringsdokumentet kan det bemerkes at vi har gjennomført omfattende konsultasjoner i provinsen og over hele Canada med flere interessenter, inkludert alle nivåer av myndigheter, bransjer og ikke-statlige organisasjoner, skriver selskapet i en pressemelding.
- Gjennom registreringsdokumentet ønsker vi å identifisere den beste mulige teknologien og metodene som skal brukes for å minimere skadelige virkninger under byggingen av Marine Donut, skriver de videre.
I det samme registreringsdokumentet beskriver Bluegreen Canada også i stor detalj hvordan Marine Donut minimerer miljøpåvirkninger når det brukes på en oppdrettslokalitet.
- Som miljøentusiaster med god kunnskap om bærekraftig akvakultur og marin bevaring, er vi begeistret over muligheten til å implementere et lukket oppdrettssystem som tar tak i miljøutfordringene knyttet til tradisjonell lakseoppdrett i åpne merder.
- Ved å ta i bruk denne innovative teknologien kan vi potensielt minimere risikoen for sykdom og parasittoverføring, genetiske påvirkninger på ville bestander av atlantisk laks og vannforurensning, samtidig som vi sikrer langsiktig bærekraftighet for lakseoppdrettsindustrien i provinsen, legger de til.
Tar i mot tilbakemeldinger
Bluegreen Canada sier i pressemeldingen at de vil samarbeide med bransjen, lokale samfunn, urfolkssamfunn, myndighetsorganer og miljøorganisasjoner har, og vil fortsette å hjelpe dem med å imøtekomme deres bekymringer, inkorporere deres tilbakemeldinger og sikre at Marine Donut-lukket oppdrettssystem samsvarer med deres forventninger og ambisjoner om bærekraftig lakseoppdrett.
- For å lette effektiv kommunikasjon og samarbeid har vi allerede gjennomført og foreslår å fortsette å organisere offentlige konsultasjoner, fokusgrupper og informasjonssesjoner i løpet av konsultasjonsperioden, slik det er blitt forespurt.
Bluegreen Canada vil nå opprette en nettbasert plattform og en e-postadresse dedikert til å motta tilbakemeldinger, forslag og spørsmål fra interessenter. Ved å utnytte sosiale medieplattformer og lokale mediekanaler ønsker de å nå ut til et bredere publikum og oppmuntre til deres deltakelse i konsultasjonsprosessen.
Selskapet skriver at så langt opplever mye støtte og interesse rundt prosjektet.
- Vi har ikke hørt noen motstand i det hele tatt. Vi er optimistiske og håper at vi kan gå videre som planlagt - for å skape arbeidsplasser i kystsamfunnene og gjøre det mulig for eksisterende oppdrettere å produsere laks på en mer bærekraftig måte. Dokumentet på over 320 sider er et resultat av nesten 6 måneders hardt arbeid. Mye forskning og mange konsultasjoner har blitt gjort.
Mens Bluegreen Group bygde den første Marine Donut i Stathelle, Norge, arbeidet de også med å bygge relasjoner i Canada og andre steder.
- I løpet av den tiden har vi møtt hundrevis av interessenter og nøkkelbeslutningstakere fra kyst til kyst i Canada. Nå er vi klare til offisielt å søke om godkjenning i Canada for å bygge og drive Marine Donut på lisensierte akvakulturlokasjoner.
Selskapet skriver avslutningsvis at de ønsker å samarbeide med en eksisterende aktør i bransjen som har erfaring med å oppdrette fisk i de utfordrende forholdene i Nord-Atlanteren.