Kystverket om oppdretts-nei: - Ikke mulig å finne løsninger
- Kystverket har tradisjon for å bidra med løsninger og kompromiss der det er mulig å finne løsninger, men i noen tilfeller er det ikke mulig, sier leder for hav- og kystforvaltning i Kystverket, Jan Morten Hansen til Kyst.no
Mandag skrev Kyst.no om konflikten mellom Fedje kommune og Kystverket rundt et areal kommunen ønsker å avsette til akvakultur ved Hjeltevarden.
I 2014 kom Kystverket med innsigelser da Mowi og Tombre søkte tillatelse på lokaliteten. Siden den gang har Fedje kommune vært i strid med Kystverket om hvorvidt det er mulig å drive oppdrettsaktivitet i området.
Ordfører i Fedje kommune, Stian Herøy (H) kalte Kystverkets argumenter direkte misvisende og mener arealet ikke er trafikkert i den grad Kystverket argumenterer for.
- Ikke mulig
Leder for hav- og kystforvaltning i Kystverket, Jan Morten Hansen, bestrider påstanden og understreker at løsninger og kompriss ikke er mulig.
- Interkommunalplan for sjøareal i Nordhordland er et samarbeid mellom 8 kommuner, der Fedje er en av kommunene. Det har vært jevnlige dialogmøter og arbeidsmøter i planprosessen og uenigheter og innsigelser er ryddet bort med ett unntak – areal til akvakultur ved Hjeltevarden i Fedje kommune.
- Kystverket har tradisjon for å bidra med løsninger og kompromiss der det er mulig å finne løsninger, men i noen tilfeller er det ikke mulig. Kystverket sitt ansvar er å sikre trygg ferdsel for de seilende, understreker Hansen.
Han mener etablering av akvakultur ved Hjeltevarden kommer både i konflikt med hvit seilingssektor og med et viktig losbordingsfelt.
- Både konflikt med hvit sektor og losbordingsfelt gir grunn for innsigelse hver for seg. Hjeltefjorden er svært trafikkert hovedled og har et komplekst trafikkbilde. Fedje fyrlykt er viktig for hovedleden og har lang rekkevidde nedover Hjeltefjorden. Etablering av akvakultur ved Hjeltevarden vil virke på trafikksikkerheten i området.
Turbulente farvann
Et viktig argument for Kystverket har vært at området brukes som et losbordingsfelt. Fedje kommune har derfor hyret inn selskapet Asplan Viak for å hente inn AIS-data fra Kystverket for å dokumentere antall passeringer i feltet.
Ordfører Herøy sier at det på det meste er registrert åtte tilfeller i året hvor området blir passert i praksis, mens det på det minste blir passert to ganger.
- Det oppleves som urimelig at åtte passeringer skal stoppe opp for det som kan bli åtte til ti arbeidsplasser og ti millioner i inntekter, sa Herøy til Kyst.no
Som en øy midt i havgapet på vestkysten er Fedjes farvann notorisk kjent for kraftig vær og vind. I 2007 grunnstøtte blant annet oljetankeren Server på nordsiden av øyen med 585 tonn bunkersolje og 72 tonn diesel om bord.
Hansen mener Hjeltevarden gir nødvendig ly som et bordingsfelt dersom kraftige værforhold krever det.
- Det er innseilingskorridorer fra havet både sør og nord for Fedje. Areal til akvakultur kommer inn i et viktig losbordingsfelt (område for å hente og sette av los til/fra skip). Området på østsiden av Fedje gir le for vestlig vind og sjøgang. Ved vanskelige værforhold må skipene seile så nært opp til land som mulig for å sikre le for å utføre en sikker losbording. Etablering av anlegg i dette området vil avgrense en sikker manøver nært land ved Hjeltevarden.
I departementets hender
Hansen forteller at allerede i 2008 og i 2014 ble det gitt avslag til etablering av akvakultur i området ved Hjeltevarden. Saken fra 2014 ble klagebehandlet i 2015 og departementet konkluderte i 2017 med at det ikke var grunnlag for omgjøring av vedtaket.
- Kystverket har hatt innsigelse til arealet til akvakultur ved Hjeltevarden ved 1., 2. og 3. høring av interkommunal plan for sjøareal i Nordhordland. I september 2023 ble det gjennomført mekling i saken, der både Kystverket og Statsforvalteren i Vestland hadde innsigelse til areal til akvakultur ved Hjeltevarden. Det er nå opp til departementet å avgjøre saken siden det ikke er oppnådd enighet i meklingen, sier han avslutningsvis.