Nyansatte Marianela Greipsland sammen med konserndirektør for industri og salg, Tore Larsen.

Firda Seafood styrker laget

Ørreteksportøren Firda Seafood har hentet inn Marianela Greipsland for å styrke arbeidet med markedsbygging.

Publisert

      Det melder Firda Seafood i en pressemelding.

      – Vi er i vekst, og knytter til oss kompetanse og ressurser for å utnytte mulighetene i markedet for fjordørret bedre, sier Tore Larsen, konserndirektør for industri og salg i Firda Seafood Group. 

Konsernet er den største aktøren i Norge som har rendyrket satsingen på fjordørret, som er navnet som brukes i markedsføringen for å skille norsk ørret produsert i sjø fra ferskvannsørret og andre typer fisk som kan skape forvekslinger i markedet. Produktet skiller seg fra disse gjennom kvalitet, farge og størrelse. 

– Vi jobber hele tiden med et mål om å styrke fjordørretens renommé, og markedets kunnskap om denne fisken som noe annet enn et substitutt for laks. Vi har kunder i 18 tidssoner, og ser store muligheter i mange land, sier Larsen.

Klar for ny art

Marianela Greipsland har 14 års erfaring med laksemarkedet, og ser på fjordørreten som en spennende utfordring. 

– Historiene om preferanse for ørret i smakstester og markedsundersøkelser er mange, men like fullt er det mye upløyd mark for den norske ørretens status. Vi håper å styrke samarbeidet med Sjømatrådet for å lykkes i de enkelte markedene, sier hun. 

Firda Seafood er konsernets salgsselskap, og i tillegg til å selge all fisk som blir produsert internt, hentes også en stor andel ekstern fisk for pakking, bearbeiding og salg fra fabrikken på Byrknesøy. 

– Vi ser på vår markedssatsing som et løft for hele ørretmarkedet, gjennom den innsatsen som blir lagt ned for merkevaren. At andre produsenter velger å jobbe sammen med oss for å nå ut med produktet, er vi stolte av, påpeker Tore Larsen. 

Firda Seafood Group sin satsing som rendyrket ørretprodusent begynte som en strategi for bedre fiskevelferd, men har også løftet produktiviteten og eksporten betydelig, noe som har vært viktig for å sikre aktivitet ved fabrikkanlegget Martin E. Birknes, som sist ble oppgradert i 2022 med filetlinje, innfrysingslinje og fryselager. Konsernet sysselsetter i dag 230 ansatte.