Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen sier det er avgjørende at vi får et regelverk som er tilpasset nettopp denne typen virksomhet.

Støtter nytt teknisk regelverk for havbruk til havs

Fiskeridirektoratet stiller seg bak forslaget til regelverk for utforming og utrustning for akvakulturanlegg til havs (HAVTEK) og at arbeidsmiljøloven omfatter akvakulturvirksomhet til havs.

Publisert Sist oppdatert

Regelverket, som er utviklet i av Fiskeridirektoratet i samarbeid med flere myndigheter, skal sikre at næringen etableres og drives med høy sikkerhetsstandard.

– Havbruk til havs skiller seg fra kystnær akvakultur. Anleggene må tåle tøffere værforhold og ha nye løsninger som sikrer både logistikk og beredskap langt fra land. Videre kan ikke akvakulturvirksomhet stanses på samme måte som annen offshore industri. Det er avgjørende at vi får et regelverk som er tilpasset nettopp denne typen virksomhet, sier fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen i en pressemelding.

Behov for et helhetlig teknisk regelverk

I høringsinnspillet understrekes viktigheten av et samlet og helhetlig regelverk for teknisk sikkerhet for personell, fisk, miljø og materielle verdier. Erfaring fra kystnær akvakultur viser at fragmenterte regelverk kan skape utfordringer for næringen og føre til inkonsekvente krav.

– Vi har sett at det eksisterende regelverket for kystnære anlegg kan være krevende for aktørene å navigere i. Ved å samle de tekniske kravene i ett felles rammeverk for havbruk til havs, sikrer vi at både næring og forvaltning får en enhetlig tilnærming til sikkerhet og tekniske standarder, sier Bakke-Jensen.

Det pekes også på at akvakulturanlegg til havs vil være langt mer komplekse og kostbare enn tradisjonelle anlegg langs kysten. Dermed er det avgjørende at regelverket gir fleksibilitet for ulike tekniske løsninger samtidig som det opprettholder et høyt sikkerhetsnivå.

Funksjonsbasert regelverk med krav til aktørene

Forslaget til teknisk regelverk er funksjonsbasert, noe som betyr at det stiller krav til hvilke mål som skal oppnås, men ikke spesifiserer eksakte løsninger. Dette gir aktørene større handlingsrom for å bruke nye teknologiske løsninger, men krever også høy kompetanse i bransjen.

– Det er nødvendig at regelverket gir rom for innovasjon, men dette krever også at aktørene er modne nok til å ta ansvar for sikkerhet og drift. Vi mener derfor at det kan være aktuelt å stille prekvalifiseringskrav ved tildeling av tillatelser, slik at vi sikrer at de som søker om tillatelse til havbruk til havs har nødvendig kompetanse og erfaring, sier Bakke-Jensen.

Koordinert tilsyn for havbruk til havs

En annen utfordring direktoratet peker på er behovet for et mer samordnet tilsyn. Erfaringer fra kystnær akvakultur viser at de ulike myndighetene som fører tilsyn med virksomhetene ikke er tilstrekkelig koordinerte og kan stille motstridende eller overlappende krav til virksomhetene.

– Vi mener det er viktig med et godt koordinert tilsyn, slik at næringen får forutsigbare rammer og et effektivt tilsynsregime. Fiskeridirektoratet ser det som naturlig å ha en koordinerende rolle i dette arbeidet, sier fiskeridirektøren. 

Videre arbeid med regulering av havbruk til havs

HAVTEK bare er én del av et større arbeid med å utvikle en helhetlig regulering av havbruk til havs.

Det arbeides også med en egen styringsforskrift som vil henge tett sammen med det tekniske regelverket (HAVTEK). I denne forskriften vil det være ved behov for krav til risikovurderinger og systematisk sikkerhetsarbeid, slik at hensynet til både personell, fisk, miljø og anlegg ivaretas på en helhetlig måte. Det vil også være behov for en gjennomgang av akvakulturdriftsforskriften for å sikre at den er tilpasset havbruk til havs.

– Havbruk til havs representerer en stor mulighet for økt verdiskapning og matproduksjon i Norge, men det må gjøres på en forsvarlig måte. Med riktig regulering kan vi legge til rette for en ny industri som både er lønnsom og bærekraftig, avslutter Frank Bakke-Jensen.

Fiskeridirektoratet skriver de vil fortsette å bidra aktivt i utviklingen av regelverket og følge opp arbeidet med hele regelverket for havbruk til havs.