Måsøval-flåte har forsvunnet fra havoverflaten
Etter to måneder med krangel om ansvar, har Måsøvals flåte sunket og kommunen krever opprydding.
I august gikk slepebåten «Waterlord», sammen med Måsøvals splitter nye fôrflåte, på grunn utenfor Stad.
10.000 liter diesel lakk ut frå flåten i naturreservatet, og kapteinen på slepebåten er siktet for å ha vært påvirket av alkohol.
Måsøval er ikke part i denne saken, men hadde leid inn et firma for å frakte flåten til sin lokalitet. I snart to måneder har flåten ligget urørt mens det har blitt kranglet om hvem som har ansvaret for å heve den.
Onsdag meldte Fjordenes Tidende at lekteren ikke lenger er mulig å se i området den først strandet. Ikke fordi den er blitt hevet og flyttet, men fordi den har sunket.
Einingsleiar plan og forvaltning i Stad kommune, Svein Arne Tennebø Fure, sa til avisen at flåten nå ligger på et dyp mellom to og elleve meter.
Kommunens ansvar
Ansvaret for å se til at lekteren blir fjernet har nå falt på kommunen, som har sendt ut varsel om pålegg om opprydding og potensiell tvangsmulkt til eier av flåten, Måsøval.
Om kritikken på at prosessen har tatt lang tid svarte Tennebø Fure at det ikke er sikkert det kunne blitt gjort tidligere.
– Spørsmålet er om det hadde vært mulig å gjøre noe tidligere i det hele tatt. Dette er en såpass stor operasjon at en uansett er avhengige av godt vær over lengre tid for å få det til, sa han til Fjordenes Tidende.
Fredag sier kommunikasjonsleder i Måsøval, Berit Flåmo, til NRK at konklusjonen er at det er først etter vinteren at det er mulig å gjennomføre opprydding.
Ingen akutt fare
Mandag forteller Flåmo til Kyst.no at selskapet har en løpende og konstruktiv dialog med kommunen om situasjonen.
- At deler av flåten har kollapset , endrer ikke tidslinjen for opprydningen. Men det skaper merarbeid og krever en ny og omfattende undersøkelse med ROV. Det er fortsatt ingen akutt forurensningsfare.
For å bistå med å kartlegge, evaluere og vurdere situasjonen og utrede alternativene for å rydde opp har Måsøval hentet inn det de mener er de fremste fagmiljøene i Norge.
- Det inkluderer Norce, Multiconsult, Nordic Subsea, TM og IMCD. Det jobbes med miljøkartlegging, analyse av 50 år med værdata og risikoidentifisering/tidlig vurdering.
- Den tydelige konklusjonen er fortsatt at det først etter vinteren er mulig å gjennomføre opprydning. Det vil kreve en omfattende operasjon å få ryddet opp, og den vil være helt avhengige av et tidsvindu med brukbare værforhold. At deler av flåten har sunket, krever ytterligere kartlegging og undersøkelser med ROV etter vinteren, påpeker hun.
Flåmo understreker også at prosessen som har vært rundt myndighetene og svar, har ikke påvirket arbeidet.
- Måsøval Akva har fra start tatt ansvar som eier og jobbet med hvordan dette kan løses.