Steen-Hansen satser på det tyrkiske markedet og har ansatt Gülten Karahan, som markedskoordinator i Tyrkia.

Steen-Hansen har Tyrkia i kikkerten

Steen-Hansen fortsetter sine vekstambisjoner og annonserer at de satser på det Tyrkiske markedet.

Publisert Sist oppdatert

I en pressmelding skriver selskapet at omgitt av hav på tre kanter er Tyrkia en gammel stormakt innen fiskeri og maritim virksomhet. 

- Akvakultur utgjør allerede over 60 prosent av landets sjømatproduksjon, og med ni prosent årlig vekst utgjør Tyrkia et mulighetens marked for norsk havbruksteknologi. Med en vekst som er antatt å nå 700 000 tonn årlig produksjon innen 2050, og en næring som allerede er rangert som den fjerde største i landet ønsker både myndigheter og sjømatprodusenter nye og effektive løsninger velkommen, skriver de. 

Steen-Hansen har allerede utviklet produkter som er spesielt egnet for de forholdene man finner i Tyrkia, slik som i Middelhavet, Egearhavet og Svartehavet. For å befeste en sterk posisjon har selskapet inngått samarbeid med Gülten Karahan, som skal lede markedsarbeidet i landet. Gülten tar med seg en lang erfaring fra akvakultur og annen maritim virksomhet.

Gülten Karahan, påtroppende markedskoordinator for Steen-Hansen i Tyrkia.

 - Vi ser at Tyrkia allerede er langt fremme med moderne sjømatproduksjon, samtidig har Tyrkia mange av de samme utfordringene som i Norge, med fiskehelse, miljøbelastning og begroing av nøter. Her har vi lyst til å bidra, og vår plattform av produkter og kompetanse mener vi vil komme godt med når våre Tyrkiske kunder skal realisere den planlagte veksten, sier Ulrik Ulriksen, CEO i Steen-Hansen Group AS.

 Mye av sjømaten produsert i Tyrkia eksporters til EU, innlandsproduksjon av ørret dominerer, men i tillegg er havabbor og havkaruss viktige for marint havbruk. De mener alle former for fiskeoppdrett behøver et vern mot uønskede groeorganismer, og med moderne antifouling ivaretas både biosikkerhet og et godt miljø for fisken.

 - Jeg er både spent og stolt over å bli en del av Steen-Hansen – teamet, og få muligheten til å bidra i utviklingen av landet mitt og denne fantastiske sjømatnæringen. Havet er svært viktig for meg, og et bærekraftig havbruk er en meningsfull forpliktelse, sier en entusiastisk Gülten Karahan, påtroppende markedskoordinator for Tyrkia. 

Steen-Hansen er et globalt selskap som har produkter innenfor impregnering og coating for havbruk, og tilbyr både kobberbaserte og kobberfrie produkter for notbeskyttelse. 

Selskapet leverer også systemer for biosikkerhet, spesialiserte malingssystemer for industrien, tekstilbeskyttelse og passiv brannbeskyttelse med et særskilt fokus på miljø. All produksjon og produktutvikling skjer i Norge, med et salgs -og distribusjonsnettverk i alle større akvakulturmarkeder.

Selskapet har om lag 30 ansatte, et datterselskap i Chile og produserer om lag syv millioner liter maling per år.