Sett Sjøbein fortsetter innsatsen for rekruttering til havbruksnæringen
Sett Sjøbein og Ungt Entreprenørskap viderefører fjorårets rekrutteringsprogram "Ringer av vann – sjømat for framtiden", hvor målet er å engasjere ungdom til å se muligheter i sjømatnæringen. Organisasjonen har også fokus på å gjøre en større innsats lengre ned i skoleverket enn tidligere.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Men hvordan 2018 blir seende ut for Sett Sjøbein er enda noe uklart.
- Ved inngangen til 2018 står vi nok en gang overfor et nytt spennende år der vi foreløpig ikke vet hvilke styringssignal vi får fra NFD. Så hvilke mål vi har for 2018 må vi komme tilbake til, forteller leder for Sett Sjøbein Janita Aarhaug til kyst.no.
Finansieringen sier hun ser foreløpig ut til å bli den samme for 2018 som for 2017. Det betyr at Sett Sjøbein får 2,5 millioner fra NFD og 2 millioner fra FHF.
- For lite kunnskap om næringen
Aarhaug sier at på tross av at laksenæringen er stor, har unge lite kunnskap om bransjen og yrkesmulighetene den tilbyr.
– Vårt mål med prosjektet er at flere unge får øynene opp for de spennende og varierte jobbmulighetene som finnes i tilknytning til sjømatnæringen. Innovasjonscampene bidrar til at elevene får ønske om, og styrket evne til, fremtidig entreprenørskap og gründervirksomhet i sjømatnæringen.
Hun peker på at tilbakemeldingene fra deres interessenter, det vil si organisasjonene i næringen, fylkene, fiskerifaglige opplæringskontor, videregående skoler og høyere utdanning, er at det må settes inn sterkere innsats lengre ned i skoleverket enn hva Sett Sjøbein har gjort de siste årene.
- Det ønskes også en innsats rettet mot de som allerede er i næringen, så de skal få hevet og dokumentert sin kompetanse. Og også er det ønske om å kunne dokumentere faktisk arbeidskraftbehov fremover i de ulike delene av næringen. Så det stilles store forventninger til hva Sett Sjøbein skal gjøre fremover.
Aarhaug mener organisasjonen har bidratt til å synliggjøre hele næringens bredde inn mot skoleverket og ungdom.
- Samtidig som vi har bidratt til større åpenhet og kunnskap om hverandre på tvers av fagområder innad i næringen. Våre tiltak har nok også bidratt til at næringen skjønner tydeligere hvordan ungdom kan være til nytte med sine kreative og smarte måter å tenke på, sier hun.
Arrangerer nasjonal finale
Denne høsten har elever i ti fylker deltatt på marine innovasjonscamper; Ringer av vann – sjømat for framtiden, arrangert av Sett Sjøbein. Gruppene med de beste løsningene er invitert til en nasjonal finale som går av stabelen 10. – 12. januar i tilknytning til Det Norske Måltid i Stavanger. Finalen finansieres av stiftelsen Nor-Fishing.
– Dette er et godt eksempel på samarbeid mellom skole og næringsliv. Vi bygger kunnskap om sjømatnæringen, samtidig som elevene får prøvd seg på innovasjon, nytenkning og samarbeid. Læringen blir virkelighetsnær og det engasjerer elevene, sier Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge i en pressemelding.
Elever fra fylkene Hedmark, Vestfold, Agder, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark deltar i prosjektet dette skoleåret. Te av tørket tang fra Lofoten, oppvaskmiddel av galleblære, biodrivstoff fra fiskeavføring og eksport av norsk havvann er blant ideene elevene har kommet opp med.
Fjorårets vinnere kan du lese mer om her: Vinneren av «ringer av vann» ble Arctic Whitefish
Les flere saker om Sett Sjøbein under:
- Innovasjonscamper for sjømat i elleve fylker
- Øker interessen for sjømatnæringen med bootcamp
- Studenter med fôrråvare-idé vant innovasjonscamp