Illustrasjonsbilde av Salmon Living Lab.

SalMar og Mowi på gjev toppliste

Tretten norske selskaper, inkludert Salmar og Mowi, er blant verdens mest bærekraftige selskaper i 2024. Det mener TIME Magazine og analysebyrået Statista. 

Publisert Sist oppdatert

Denne uken har TIME Magazine for første gang identifisert verdens mest bærekraftige selskaper for 2024, sammen med det tyske data- og statistikkselskapet Statista. På den listen kan man finne tretten selskaper med hovedkvarter i Norge. To av de tretten er oppdrettsselskapene Salmar og Mowi, på henholdsvis 481-plass og 311-plass, av totalt 500 selskaper.

Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef i Mowi.

Kommunikasjonsrådgiver i Mowi, Ola Helge Hjetland, skriver i en kommentar til Kyst.no at det alltid er stas å se at det harde arbeidet de legger ned blir lagt merke til.

– Dette er først og fremst en anerkjennelse av arbeid over tid i en organisasjon som prioriterer bærekraft, men det viser også igjen at Mowi og den norske havbruksnæringen produserer mat på en ansvarlig måte, sier Hjetland.

– Vi i Salmar setter naturligvis stor pris på at vi, av en ekstern ekspertise, enda en gang er blitt kåret til en av verdens mest bærekraftige proteinprodusenter. Det betyr mye for oss, og er først og fremst en inspirasjon for å bli enda bedre fremover, sier strategidirektør i Salmar, Runar Sivertsen til Kyst.no

Han konstaterer at selskapet ikke vil hvile på sine laurbær av den grunn, og sier de vet at havbruksnæringen har nok av utfordringer å gripe fatt i.

– Derfor har Salmar også tatt initiativ til å etablere Salmon Living Lab, et forsknings- og innovasjonssenter hvor vi sammen med Cargill, inviterer både oppdrettere, leverandører og FoU-institusjoner til samarbeid for å løse viktige bærekraftsutfordringer som næringen står overfor. Ikke minst med hensyn til fiskehelse og fiskevelferd.

Under NASF-konferansen i Bergen avslørte konsernsjef Frode Arntsen at oppstartsinvesteringen for det nye senteret er estimert til 500 millioner kroner.

Vil knuse myter

Det er ikke bare fysisk kunnskapssenter Salmar investerer i. I forrige uke ble det kjent at selskapet har sluppet en egen app, med navnet «Salmar – myter og fakta».

Sivertsen forteller at de ønsker at appen skal bidra til at Salmars posisjon og rolle, blant annet i forhold til bærekraft, blir kjent av så mange som mulig.

– Hvor lenge har dere jobbet med dette og hvorfor ville dere lage en app?

– I en god stund. Håpet er at de som ønsker det, kan holde seg informert og oppdatert om Salmar, og ha denne informasjonen lett tilgjengelig, svarer han.

Han legger til at appens målgruppe er både egne ansatte, aksjonærer så vel som offentligheten. Utviklingen av appen skal ifølge Sivertsen være del av selskapets løpende informasjonsarbeid både utad og innad, og har bare i begrenset grad benyttet eksterne ressurser.

Under kan du se en kort videosnutt fra da vi navigerte oss gjennom Salmar appen: