Det arbeides med å fjerne flytende og fast avfall fra den forliste brønnbåten. Foto: Armada de Chile.

Seikongen må heves med laksen ombord - nå er det budkrig om jobben

CTP Empresas Marítimas, som eier av den forliste brønnbåten melder at syv internasjonale redningsselskaper har lagt inn bud på å få oppdraget om å heve Seikongen. Det har også blitt besluttet å ikke tømme den siste tanken for laks, før heving.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det chilenske selskapet CTP Empresas Marítimas har i følge kyst.no sin søsterside i Chile Salmon Expert, mottatt bud fra syv internasjonale maritime redningsselskap om å få lede operasjonen om å heve den forliste brønnbåten.

Fartøyet sank utenfor den chilenske øya Chiloé 18. oktober med 200 tonn laks ombord i to separate tanker, og det har til nå vært flere utfordringer knyttet til å få fisken fjernet, og båten hevet.

Selskapet har sendt ut en forespørsel til myndighetene, som har godkjent en ny redningsplan for heveoperasjonen, for å fremskynde prosessen med å få bort båten.

- Tiltaket har til hensikt om å forkorte utførelsestiden for berging av Seikongen. Sikkerhet- og overvåkningstiltakene som er implementert på området i dag, og som til nå har bidratt til at man har unngått miljøforurensning, opprettholdes, skriver selskapet.

Den nye planen for operasjonen vil leveres i løpet av januar.

Hever fartøyet med laks ombord

Det var tidligere uttrykt av Leonardo De la Prida, som er ordfører i regionen Los Lagos, at det ikke var aktuelt å heve brønnbåten med last ombord. Nå informeres det om at den andre og siste tanken er helt forseglet, og uten strukturskader, noe som tillater en heveoperasjon uten å fjerne laksen.

Havområdene rundt brønnbåten blir til daglig overvåket av dykkere, som skal verifisere forholdene til både tankåpningen og skipsstrukturen. De har også satt ut oljelenser rundt båten.

- Den nye planen skal utvikles av et profesjonelt og tverrfaglig team, som vil evaluere alternativer presentert av syv maritime redningsselskap, fastslår selskapet.

CPT Empresas vil ikke gå ut med hvilke selskap som har lagt inn bud, men det var tidligere opplyst at det nederlandske selskapet Ardent, hadde fått oppgaven med å fjerne brønnbåten. Dette er det samme selskapet som hadde ansvaret for å redde opp cruiseskipet Costa Concordia, som sank utenfor den italienske øya Giglio i 2012.

Det er ikke avklart hvorfor brønnbåten sank.

Les mer om Seikongen: