SalMar Aker Oceans HTH-løsning: Ocean Farm 1.

Sender havbruk til havs på høring

Forslaget tar sikte på å sikre forutsigbarhet for investeringer, trygge arbeidsplasser og ivaretakelse av miljø og fiskevelferd i utfordrende havområder.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag la nærings- og fiskedepartementet ut forslag til teknisk regelverk for akvakulturanlegg til havs på høring.

I høringsnotatet står det at etablering av havbruk til havs åpner for ny industriutvikling i norske havområder. Departementet mener dette vil innebære betydelige løft for både havbruksnæringen og leverandørindustrien med viktige bidrag til nye arbeidsplasser og økt verdiskaping i Norge.

Videre skriver departementet at havbruk til havs vil gi nye utfordringer i form av at anlegg og fisk plasseres i områder med tøffere værforhold enn kystnært. I tillegg poengteres det at regelverket må sikre at personell blir trygt og godt ivaretatt på en arbeidsplass med betydelig avstand inn til fastlandet.

Departementet påpeker at akvakulturanlegg til havs vil kreve store investeringer. Forutsigbarhet knyttet til hvilke tekniske krav som stilles til slike akvakulturanlegg er derfor av stor betydning for investeringsviljen i slike anlegg.

– Dette forslaget skal bidra til slik forutsigbarhet, samt at hensyn til personell, fiskevelferd, miljø og materielle verdier vil bli ivaretatt allerede i planleggings- og prosjekteringsfasen.

Vil endre arbeidsmiljøloven

Forslaget tar ikke bare for seg spesifikasjoner knyttet til anleggene, men også valg av arbeidsmiljøregelverk for arbeidstakere. 

– Det meste av det juridiske rammeverket for havbruk til havs er allerede på plass. Virkeområdet til akvakulturloven, forurensningsloven, matloven og dyrevelferdsloven er gjeldende for havbruksvirksomhet til havs. Det er derimot ulike syn på hvorvidt arbeidsmiljøloven gjelder utenfor territorialgrensen, ettersom dette ikke uttrykkelig er gjort gjeldende, heter det i notatet.

Departementet vurderer det som hensiktsmessig å presisere at arbeidsmiljøloven skal gjelde for havbruk til havs på tilsvarende måte som det som er gjort for petroleum, og som også er foreslått for fornybar energiproduksjon til havs. 

– Innen petroleumsvirksomheten kommer arbeidsmiljøloven til anvendelse på all såkalt «sentral» petroleumsvirksomhet. Arbeidsmiljøloven får derimot ikke anvendelse for fartøy som utfører støttefunksjoner til petroleumsaktiviteten. En tilsvarende løsning vil for havbruk til havs kunne være at arbeidsmiljøloven får anvendelse for akvakulturvirksomhet på akvakulturanlegget i havområdene for havbruk til havs, mens de fleste tilknyttede støttefunksjoner fra skipsfart vil følge sjøfarts- /flaggstatsregler, skriver departementet.

Med dette som bakgrunn foreslår departementet at det kan innlemmes en ny bestemmelse i arbeidsmiljøloven med følgende ordlyd: 

Illustrasjonsbilde av havbruk til havs.

«Loven kommer til anvendelse på «akvakultur» i medhold av lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur i territorialfarvannet, i jurisdiksjonsområder etablert i medhold av lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone og på kontinentalsokkelen.»

Forslaget innebærer også at de forskriftene som er hjemlet i arbeidsmiljøloven, vil gjelde for havbruk til havs. Departementet mener det også bør vurderes om det er behov for å unnta visse deler av forskriftene som ikke passer, på tilsvarende måte som for petroleumsvirksomheten og som foreslått for fornybar energiproduksjon til havs. § 1–3 inneholder allerede en bestemmelse som sier at det i forskrift etter denne paragraf kan fastsettes særregler.

Teknologinøytralt

Departementet påpeker at det allerede finnes planer for flere ulike løsninger når det kommer til anleggsspesifikasjoner. De foreslår dermed at kravene i teknisk regulering utformes som funksjonskrav, med tilhørende veiledninger.

– Forslaget vil legge til rette for teknologinøytralitet og fleksibilitet med hensyn til variasjon i anleggsutforming, funksjon og størrelse samt geografisk plassering med forskjeller i miljøforhold. Forslaget er tilpasset særegne risikoforhold og operasjonelle forhold for havbruk til havs. Ved utarbeidelsen av de funksjonsbaserte kravene og veiledningene er det tatt hensyn til at det i dag finnes få standarder eller annet regelverk som er tilstrekkelig tilpasset havbruk til havs.

Les høringsnotatet her.

Utkast til forskrift om sikkerhetsmessige krav til akvakulturanlegg til havs

§ 1 Formål

Forskriften skal trygge liv og helse, miljø og materielle verdier ved å legge til rette for god sikkerhet og sikkerhetsstyring, herunder hindre forurensing fra innretningen, sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø og trygge arbeidsforhold om bord på innretningen, samt god samordning mellom regelverk og myndigheter som regulerer innretningen og dens drift. 

§ 2 Virkeområde

Forskriften gjelder for akvakulturanlegg som skal opereres i norsk territorialfarvann fra en nautisk mil utenfor grunnlinjen, i norsk økonomisk sone eller på norsk kontinentalsokkel. Med akvakulturanlegg menes innretninger som anvendes for fiskeoppdrett. 

§ 3 Pliktsubjektet

Med rederiet menes den som er driftsansvarlig selskap for akvakulturanlegget, og hvis slik ikke finnes regnes eieren av akvakulturanlegget som rederiet. 

§ 4 Opplysningsplikt

Dersom eier av akvakulturanlegget overlater ansvaret av driften til en annen, må informasjon om navn, foretaksnummer og adresse gis til Sjøfartsdirektoratet [og Fiskeridirektoratet]. Første punktum gjelder tilsvarende under byggingen av akvakulturanlegget dersom eieren overlater ansvaret for byggingen til en annen. Opplysningspliktene i forskrift om melde- og rapporteringsplikt ved sjøulykker og andre hendelser til sjøs gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs. 72 

§ 5 Sikkerhetsstyring

Rederiet skal sørge for å etablere, gjennomføre og videreutvikle et dokumenterbart og verifiserbart sikkerhetsstyringssystem i rederiets organisasjon og på det enkelte akvakulturanlegget til havs. Sikkerhetsstyringssystemet kan inkorporeres i systemet som rederiet skal ha etter annet relevant regelverk. Forskrift om sikkerhetsstyring for mindre lasteskip, passasjerskip og fiskefartøy mv gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs så langt den passer. 

§ 6 Bemanning

Det er rederiet som foreslår sikkerhetsbemanning, som fastsettes av Sjøfartsdirektoratet. Sikkerhetsbemanningen skal sørge for at akvakulturanlegget til enhver tid er forsvarlig bemannet ut fra området innretningen opererer, innretningens kompleksitet og grad av landbasert støtte. Det skal til enhver tid være klart hvem som er øverste ansvarlige om bord. Hvert skift skal ha en ledelse som skal være våken og tilgjengelig. Det må være tilgjengelig ansvarlige om bord med maskin- og elektrokompetanse. Innretningssjef og stabilitetssjef skal være om bord til enhver tid og lede hvert sitt skift. For innretninger som er basert på et konsept for delvis eller fullstendig ubemannet drift vurderes dette etter gjeldende retningslinjer for alternativ design. 

§ 7 Kvalifikasjoner og opplæring

Innretningssjef skal ha gyldig kompetansebevis som dekksoffiser klasse 1, og stabilitetssjef skal som minimum ha gyldig kompetansebevis som dekksoffiser klasse 2. For innretninger uten egen fremdrift kreves samme kompetanse, men det kreves ikke gyldig kompetansebevis. Maskinist skal, som minimum, ha gyldig kompetansebevis som maskinoffiser klasse 2. For innretninger uten egen fremdrift kreves samme kompetanse, men det kreves ikke gyldig kompetansebevis. Personell som installerer, drifter og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha relevant fagbrev innenfor elektrofag som i henhold til FEK §§ 6, 8 og 9 Personer som skal tjenestegjøre om bord skal ha gyldig sikkerhetskurs og helseerklæring enten etter gjeldende regler for arbeidstakere på skip eller tilsvarende krav for arbeidstakere i petroleumsvirksomhet. Rederiet skal påse og innretningssjefen skal sørge for at alle personer som tjenestegjør om bord blir gjort kjent med sine plikter, innretningens arrangementer, installasjoner, utstyr, prosedyrer og særskilte forhold ved innretningen som har betydning for ordinær drift og i nødssituasjoner. 73 Personer som skal tjenestegjøre om bord skal ha opplæring eller instruksjon som gjøre dem i stand til å: 

a. kommunisere med andre om bord om sikkerhetsspørsmål, forstå symboler, skilt og alarmsignaler, 

b. vite hva man skal gjøre dersom det begynner å brenne eller brannalarmen eller evakueringsalarmen går, eller en person faller over bord, 

c. identifisere nødutganger og områder for mønstring og for entring av redningsfarkost, 

d. finne fram til og ta på redningsdrakt eller redningsvest 

e. slå alarm og bruke bærbare brannslukningsapparater, 

f. sikre skadestedet og gi førstehjelp, 

g. lukke og åpne branndører, værtette og vanntette dører på innretningen, Rederiet skal sikre at innretningssjefen, og øvrig mannskap, har tilstrekkelig med tid til å trene på å respondere på alle aktuelle uønskede hendelser. Arbeidstaker om bord skal kunne kommunisere med hverandre på innretningens arbeidsspråk fastsatt av rederiet om grunnleggende sikkerhetsspørsmål og forstå sikkerhetsinformasjon ved tekst, symboler og alarmer. 

§ 8 Bygging av havbruksinnretning til havs

Forskrift om bygging av flyttbare innretninger gjelder tilsvarende for stabilitets- og konstruksjonskrav for akvakulturanlegg til havs. Maskineri og elektriske installasjoner på akvakulturanlegget til havs skal følge kravene i forskrift om bygging av flyttbare innretninger tilsvarende. Kravene til stabilitet, last og kapasitet i forskrift om vanntett oppdeling, vann- og værtette lukningsmidler gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs. Ballasteringen av akvakulturanlegget til havs skal følge forskrift om ballastsystem på flyttbare innretninger tilsvarende så langt det passer. Forskrift om brannsikring på skip skal følges tilsvarende for akvakulturanlegg til havs. 

§ 9 Sleping, forflytning og posisjonering av akvakulturanlegg

Forskrift om slepearrangement og forflytning av flyttbare innretninger gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs. Forskrift om posisjonerings- og ankringssystemer for flyttbare innretninger gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs. 

§ 10 Helikopterdekk

Forskrift om helikopterdekk på flyttbare innretninger gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs som har helikopterdekk. 

§ 11 Redningsmidler

Forskrift om redningsredskaper for skip gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs. 74 

§ 12 Radiokommunikasjon

Forskrift om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger gjelder så langt det passer for akvakulturanlegg til havs. 

§ 13 Kran og løft

Forskrift om kran og løft på flyttbare innretninger gjelder tilsvarende så langt det passer for akvakulturanlegg til havs. 

§ 14 Sveising

Forskrift om sveising, sveiseutstyr, varmt arbeid og oppbevaring av gassflasker på skip gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs. 

§ 15 Hindring av forurensing mv.

For akvakulturanlegg til havs gjelder forskrift om miljømessig sikkerhet tilsvarende som for flyttbare innretninger. 

§ 16 Navigasjon og navigasjonshjelpemidler

For akvakulturanlegg til havs som skal slepes og forflyttes gjelder forskrift om slepearrangement og forflytning av flyttbare innretninger (slepeforskriften) tilsvarende. For akvakulturanlegg til havs med eget framdriftsmaskineri gjelder forskrift om forskrift om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip og flyttbare innretninger tilsvarende. 

§ 17 Innredning, rekreasjonstilbud, kost og forpleining

Forskrift om innredning, rekreasjonstilbud, kost og forpleining på skip gjelder. Alternativt kan forskrift om konstruksjon og utrustning av boligkvarteret på flyttbare innretninger brukes for innretninger som ikke har en skipskonstruksjon. Forskrift om drikkevann og drikkevannsanlegg på flyttbare innretninger gjelder så langt det passer. Dersom det skal produseres drikkevann eller bunkres drikkevann til akvakulturanlegget gjelder forskriften i sin helhet. 

§ 18 Arbeidsmiljø, sikkerhet og helse

Forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip gjelder så langt det passer for akvakulturanlegg til havs. 

§ 19 Risikoanalyse

For akvakulturanlegg til havs gjelder forskrift om risikoanalyse for flyttbare innretninger tilsvarende. 

§ 20 Skipsutstyr

Utstyr skal være rattmerket etter forskrift om skipsutstyr slik det her gjelder for flyttbare innretninger. 75 Dersom det tas om bord skipsutstyr sertifisert eller godkjent etter andre regler skal rederiet vurdere egnethet og funksjon opp mot de krav som er etablert for skipsutstyr for lasteskip uten internasjonalt sertifikat. 

§ 21 Sertifisering og tilsyn

Før akvakulturanlegg til havs tas i bruk skal sertifikat utstedt av eller på vegne av Sjøfartsdirektoratet foreligge. Bestemmelsene om tilsyn, gyldighet og varighet for sertifikatene i forskrift om tilsyn og sertifikater for skip og flyttbare innretninger gjelder tilsvarende for akvakulturanlegg til havs som for flyttbare innretninger.

§ 22 Samordning mellom regelverk

Akvakulturanlegg til havs må oppfylle kravene i forskriften her og annet relevant regelverk før innretningen kan tas i bruk. Metoder, installasjoner og utstyr som brukes til fisk, herunder forflytningsutstyr, rørsystemer og automatisk vaksinasjonsutstyr, skal være egnet ut fra hensynet til fiskevelferd.

§ 23 Dispensasjon

Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad gi unntak fra ett eller flere av kravene i forskriften dersom det godtgjøres at det er sikkerhets- og helsemessig forsvarlig. Hensyn til andre myndigheters regelverk kan tas i betraktning i vurderingen av søknaden. 

§24 Ikrafttredelse

Forskriften trer i kraft (ddmmåååå). For akvakultur til havs som er i bruk før forskriften trer i kraft, må kravene i forskriften være oppfylt innen ddmmåååå.