Overrasket over trafikklysbeslutning
Partner og advokat i Thommessen, Mons Alfred Paulsen, mener det er kritikkverdig om regjeringen planlegger ordinære trafikklysjusteringer, dersom det innebærer ytterlige nedtrekk.
Under åpningen av «Sjømatdagene» snakket statssekretær Even Tronstad Sagebakken litt om fjorårets eksportresultater, før han gikk over til hvilke forventninger regjeringen har til 2024 for havbruksnæringen.
Ordinær kapasitetsjustering
En av tingene Sagebakken kunne røpe var at det til våren vil bli en ordinær kapasitetsjustering. Det vil si ordinært trafikklys med opp- og nedjusteringer med nedtrekk i de røde områdene.
Senere samme dag gikk forskningsdirektør Linda Nøstbakken på scenen og snakket om NOU 2023:23.
- Vi foreslår å revidere trafikklyssystemet. Vi mener at du må ha regler som er faglig vurderte, forutsigbare og gir god miljøstatus på lang sikt.
- De individuelle insentivene må styrkes for å sikre tilstrekkelig god miljøtilstand ved hvert enkelt anlegg. Trafikklyssystemet må endres slik at man ikke skal vokse helt til man blir gul igjen. Du skal vokse sånn at du forblir grønn.
Nøstbakken poengterte at det burde gis insentiver til utvikling og bruk av produksjonsmetoder som muliggjør økt produksjon uten at dette går på bekostning av miljøet.
- Overraskende
Til tross for forslaget og anbefalinger fra Havbruksutvalget, kan det derfor likevel se ut som at enkelte oppdrettere må forberede seg på nedtrekk i år også.
Partner og advokat i Thommessen, Mons Alfred Paulsen, forteller til Kyst.no at han ble overrasket da han hørte planene om ordinære justeringer.
- Det er flere grunner til at regjeringen burde vurdere å ikke gjennomføre noen nye nedtrekk i denne runden. Først og fremst fordi Havbruksutvalget så klart har anbefalt at man ser etter andre virkemidler. Dernest fordi Stortinget i sitt anmodningsvedtak den 30. mai 2023 bad regjeringen om å innføre en ordning som gjør at nedtrukket produksjon som følge av trafikklyssystemet kan produseres i lukket teknologi, og bad regjeringen legge frem et forslag om en miljøteknologiordning i løpet av 2023. Det siste er det allerede varslet en utsettelse på, sier Paulsen.
- I tillegg er det forventet å ta rundt et år før regjeringen har klar havbruksmeldingen sin. Så vi har klare bestillinger til regjeringen fra Stortinget knyttet til trafikklyssystemet og en melding basert på et ekspertutvalg og mange høringssvar som tar opp at trafikklyssystemet med gule, røde og grønne lys ikke er den beste måten å gjøre ting på. Det å likevel velge å gjennomføre ordinære justeringer tror jeg for mange da var litt overraskende, legger han til.
Paulsen mener regjeringen har blitt servert god og solid argumentasjon til å vurdere å ikke gjennomføre nedtrekket inntil en avklaring om lukket teknologi og havbruksmeldingen er på bordet.
Videre påpeker han at ingen vet hvordan lyssettingen vil bli, men at PO 3 og PO 4 til nå har fått 6 % og 12 % nedtrekk. I verste fall mener han man kan se for seg områder med totalt 20 % nedtrekk.
Denne muligheten til å tenke seg om bør regjeringen benytte seg av – i hvert fall i denne saken
Mons Alfred Paulsen, advokat og partner i Thommessen
- Til nå ser det ut som oppdretterne egentlig har klart å avdempe de helt store konsekvensene av nedtrekket. Når det er sagt, på et eller annet punkt så kommer de virkelig store negative konsekvensene til å komme, for oppdretterne og lokalsamfunnene. Det er det regjeringen i så fall gambler på, hvis man likevel tar nedtrekket nå, understreker han.
- Det er en god regel å tenke seg godt om før man gjennomfører noe som kan ha ganske dramatiske konsekvenser, i hvert fall når man har klare signaler på at det er en annen og mindre tornefull vei å gå. Denne muligheten til å tenke seg om bør regjeringen benytte seg av – i hvert fall i denne saken, sier Paulsen avslutningsvis.
Les flere saker om Trafikklyssystemet:
-
- 6 % av innbyggerne rundt Oslofjorden må flytte
I tillegg må produksjonen til bøndene, veibyggere, drikkevannsbyggere, bolig- og næringsutviklere samt industribedriftene langs elver og vassdrag med utløp til Oslofjorden reduseres med 6 %.
-
Kjøper ikke fiskeriministerens argumentasjon
Marianne Sivertsen Næss vil ikke utsette eller endre vedtaket om nedtrekk i PO3 og PO4, til tross for kritikk fra næringen og politisk hold.
-
Kan vurdere krav om lukkede merder også i Norge
Ifølge fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss har ikke insentivene i trafikklyssystemet vært tilstrekkelige for havbruksnæringen.
-
Akvaplan-niva i motsvar til HI:Stiller spørsmål ved om HI ikke ønsker forbedringer, men kun vil opprettholde status quo?
I et innlegg på E24 tar administrerende direktør Merete N. Kristiansen, og FOU-sjef Albert Imsland, begge i Akvaplan-niva, til motmæle mot Havforskningsinstituttets kritikk av review-artikkelen som foreslår forbedringer i Trafikklyssystemet.
-
- Oppdrettsanlegg er ikke en drivkraft for lakselus på villaks i Vest-Canada
Det hevder BC Salmon Farmers Association.
-
– Har fått tilbakemeldinger på at den inneholder store svakheter
Lederen for Styringsgruppen sier de vil se om det er noe nytt i forskningsartikkelen som forrige uke kastet nytt lys på effekten av Trafikklyssystemet.
-
Mowi: Den skotske modellen overestimerer lus med 4-5-gangen
Den skotske SEPA-modellen for beregning av lakselus på villfisk, vil skade fiskevelferden, advarer sjefen i Mowi Scotland. Han mener de skotske miljømyndighetenes beregninger overpredikerer lusetallene «muligens med en faktor på 4-5».
-
– Videreføring av trafikklyssystemet med justeringer vil ikke alene løse luseproblemet
Norske Lakseelver mener rapporten som kom fredag, er et viktig arbeid som dokumenterer at reguleringen gjennom trafikksystemet gir brudd på Kvalitetsnormens krav om et høstbart overskudd av villaks.
-
Kritiserer trafikklyssystemet i ny rapport
Klima- og miljøministeren har sammen med fiskeri- og havministeren mottatt en ny rapport om hvordan trafikklyssystemet for havbruk påvirker arbeidet med å oppnå målene satt i kvalitetsnorm for villaks.
-
- De må våkne i departementet og tenke seg grundig om
Kyst.no tar turen innover mot Grima i Gulen. Her ligger driftskontoret til Firda Sjøfarmer og vi møter deres relativt ferske konsernleder Lina Braanaas Utne.