Magne Hoem har 50 års fartstid i skjellnæringen. Mest kjent er Snadder & Snaskum.

– Det er som en god vin, du skal ha de rette algene

Han startet sin karriere som 17-åring. Femti år senere brenner han fortsatt for sitt livsprosjekt – oppdrett av blåskjell. «Kystpodden» har møtt Magne Hoem, blåskjellpionéren fra Rissa.

Publisert Sist oppdatert

– Du som er ekspert, beskriv et superskjell for meg?

    – Det er litt som en god vin. Du skal ha de rette algene på plass, svarer Magne Hoem og humrer. Han legger til at farge og fyllingsgrad også er viktige faktorer som spiller med, men algene er avgjørende, ifølge eksperten.

På kanotur

Det startet på en kanotur i 1974 da han og venner spedde på nisten med å koke blåskjell. Restene ble lagret på glass med lake og spist de neste dagene.

– Dette var jo så godt at jeg tenkte at dette må det kunne gå an å lage en levevei av, forteller Magne.

Men det var enklere tenkt enn gjort. I løpet av de 50 årene han drev Snadder og Snaskum, var det mange oppturer, men det manglet heller ikke på nedturer.

– Å få gode tester slik at vi kunne eliminere risikoen for algegift var en viktig forutsetning for at blåskjell kunne bli et trygt valg på menyen. Der har vi gjort en kjempejobb, understreker Magne.

Magne Hoem er ikke helt ferdig med skjell. Nå pønsker han på nye produkter, blant annet jordforbedringsmidler basert på skjellene fra blåskjell.

Han kan ikke se noen grunn til at blåskjellnæringen ikke kan bli stor i Norge. 

– Nå har vi mye kunnskap, giftproblematikken er løst og blåskjelloppdrett er en økologisk produksjon som bidrar til å rense vannet, fastslår Magne Hoem. Han har solgt virksomheten, men ikke navnet. Snadder & Snaskum består og Magne har ikke planer om å gi seg.

Hør mer om Magne Hoem og Snadder & Snaskum.

Lørdag 30. november kl. 10.00

www.Kyst.no/kystopdden og Spotify

Høyr meg – Sjå meg, aldri en lørdag uten

Kystpodden

- Kystpodden har som mål å snakke med personer som har bidratt til å bygge opp laksenæringen til å bli en stor og viktig industri. Å lese historier blir aldri det samme som å høre tidsvitner fortelle med egne ord om sine opplevelser. Vi skal møte personer som har hatt ulike posisjoner og ståsted i laksenæringen.

Det er idemaker og podkast-vert Gustav Erik Blaalid som sier dette. Han er selv et tidsvitne med fartstid som næringslivsjournalist i Norsk Fiskeoppdrett siden januar 1990. Senere etablerte han blant annet Kyst.no som var på lufta allerede i 1997. Gustav Erik Blaalid er grunnlegger og eier av Oceanspace Media AS som teller 10 ulike medietitler i Norge, Danmark, Chile og Storbritannia.