Solgte bruktbilen og startet lakseoppdrett

Finn Sinkaberg hadde ikke mye å rutte med da han ville begynne med lakseoppdrett. Et lite lån i banken og inntektene fra salget av sin gamle bruktbil var egenkapitalen. I dag er Sinkaberg et milliardkonsern.

Publisert Sist oppdatert

Han begynte karrieren i familiebedriften som drev med foredling av sild. Vi er i Rørvik, og vi er på slutten av 1960-tallet. Utover på 1970-tallet begynte unge Finn å interessere seg for lakseoppdrett. Det skulle vise seg å bli en lønnsom interesse. I dag er Sinkaberg AS et av de store selskapene i norsk laksenæring, men Finn Sinkaberg har fremdeles beina godt plantet på jorden.

– Kan ikke fortsette slik

«Kystpodden» har møtt Finn Sinkaberg på hjemmebane. Vi er på selskapets hovedkontor. Godt til rette rundt møtebordet, avslører Finn at han slett ikke har lagt inn årene. Men nå er arbeidsdagen konsentrert rundt det som opptar han mest – den alvorlige fiskehelsesituasjonen i laksenæringen.

– Det kan ikke fortsette slik, sier han ettertenksomt, og legger til at teknologien er der, men tas ikke i bruk i tilstrekkelig grad.

- Det kan ikke fortsette slik, sier Finn Sinkaberg om den kritiske fiskehelsesituasjonen i laksenæringen.

– Dødeligheten bør ikke være høyere enn 5–7 %. Hadde vi fått bukt med lusa, hadde vi vært der, mener Finn. Han nevner nedsenkbare merder og større smolt som viktige tiltak for å få dødeligheten ned.

«Pensjonisten» Finn Sinkaberg vil bruke tiden på å jobbe med tiltak som kan bidra til bedre fiskevelferd og lavere dødelighet. Hør mer i «Kystpodden».

Lørdag 14. desember 2024 kl. 10.00

www.Kyst.no/kystpodden og Spotiffy

Høyr meg – Sjå meg, Aldri ein laurdag utan.

Kystpodden

- Kystpodden har som mål å snakke med personer som har bidratt til å bygge opp laksenæringen til å bli en stor og viktig industri. Å lese historier blir aldri det samme som å høre tidsvitner fortelle med egne ord om sine opplevelser. Vi skal møte personer som har hatt ulike posisjoner og ståsted i laksenæringen.

Det er idemaker og podkast-vert Gustav Erik Blaalid som sier dette. Han er selv et tidsvitne med fartstid som næringslivsjournalist i Norsk Fiskeoppdrett siden januar 1990. Senere etablerte han blant annet Kyst.no som var på lufta allerede i 1997. Gustav Erik Blaalid er grunnlegger og eier av Oceanspace Media AS som teller 10 ulike medietitler i Norge, Danmark, Chile og Storbritannia.